top
everything-about-android-twelve

همه چیز درباره اندروید 12

زمان مطالعه: 5 دقیقه

0

icon

گوگل هر ساله آپدیت جدیدی را برای سیستم‌عامل اندروید خود منتشر می‌کند. سال 2020 اندروید 11 را منتشر کرد و در سال 2021 منتظر اندروید 12 هستیم. در این نوشته اطلاعاتی پیرامون اندروید 12 را بررسی می‌کنیم.

همیاب ۲۴ | سامانه استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ

زمان انتشار اندروید 12

ابتدا تاریخ انتشار نسخه‌های قبلی اندروید در سال‌های گذشته را بررسی می‌کنیم:

  • اندروید ۸.۰: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
  • اندروید ۹: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
  • اندروید ۱۰: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸
  • اندروید ۱۱: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

با توجه به زمان انتشار نسخه‌های قبلی اندروید در چهار سال گذشته انتظار می‌رود نسخه بعدی اندروید در تاریخ‌های زیر منتشر شود:

  • تاریخ انتشار پیش نمایش توسعه دهنده: حدود اسفند 1399
  • تاریخ انتشار بتا عمومی: حدود اردیبهشت 1400
  • عرضه رسمی برای مصرف کنندگان: حدود شهریور 1400

با توجه به تاریخ‌های بالا، انتظار داریم نسخه بعدی اندروید بطور عمومی در مرداد یا شهریور ۱۴۰۰ منتشر شود. البته با توجه به دورکاری کارکنان گوگل به دلیل شیوع ویروس کرونا، احتمال تغییر در این تاریخ و عرضه دیرهنگام این نسخه از اندروید وجود خواهد داشت.

کدام گوشی‌ها ابتدا اندروید 12 را دریافت می‌کنند؟

  • دستگاه‌های Pixel مطمئناً ابتدا Android 12 را دریافت می‌کنند.
  • پرچمدار بعدی Pixel احتمالاً با اندروید 12 روانه بازار می‌شود.
  • سایر دستگاه‌ها نیز ممکن است در عرضه اولیه با اندروید 12 روانه بازار شوند.

هنگامی که نسخه نهایی Android 12 منتشر شود احتمالاً ابتدا دستگاه‌هایی همانند مجموعه Pixel خود Google آن را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام راه‌اندازی اندروید 11 فقط از گوشی‌های Pixel 2 و Pixel جدیدتر و همچنین در دستگاه‌های معدودی از OnePlus ،Xiaomi ،OPPO و Realme استفاده شد.

حتما بخوانید: آسان‌ترین روش انتقال اطلاعات از اندروید به آیفون

قابلیت‌های احتمالی اندروید 12:

اطلاعات زیادی درباره اندروید ۱۲ منتشر نشده و همچنین هنوز نسخه پیش‌نمایش آن نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار نگرفته است، اما و با توجه به نسخه‌های قبلی، می‌توانیم برخی ویژگی‌های مربوط به آن را حدس بزنیم.

1- دسترسی آسان تر و ایمن به سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن

گوگل در واکنش به بازخورد توسعه‌دهندگان می‌خواهد قابلیت‌هایی به اندروید ۱۲ اضافه کند که «استفاده از اپ استورهای متفرقه را برای کاربران آسان‌تر کرده و در عین حال مانع از نقض قوانین امنیتی اندروید شود». در واقع کاربران اندروید 12 احتمالا می‌توانند اپ‌ها را از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند گلکسی استور سامسونگ نصب کنند.

2- ایجاد محدودیت در دسترسی به شبکه

گوگل قصد دارد در نسخه 12 اندروید تنظیمات و کنترل‌های بیشتری را برای مجوز‌های اپ‌ها در نظر بگیرد. برای مثال، برای برنامه‌ها محدودیت‌هایی در اتصال به شبکه در نظر خواهد گرفت. این ویژگی به برنامه‌هایی که دارای مجوز “اتصال محدود به شبکه” هستند اجازه دسترسی به شبکه را می‌دهد و سایر برنامه‌‌ها بدون این اجازه نمی‌توانند داده ارسال یا دریافت کنند.

3- تجربه استفاده از جفت برنامه‌های تقسیم شده روی صفحه

در اندروید 11 تجربه تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت و باز کردن دو برنامه به صورت همزمان را داشتیم. در اندروید 12 گوگل قصد دارد این ویژگی را بهبود دهد.

4- بروزرسانی مستقیم سیستم‌عامل از فروشگاه Play

گوگل در اندروید 12 قابلیت بروزرسانی را آسان‌تر خواهد کرد و دریافت بروزرسانی مستقیم سیستم‌عامل از پلی‌استور را امکان‌پذیر می‌کند.

5- Hibernate کردن برنامه‌های بلااستفاده

برنامه های هایبرنت

این قابلیت برنامه‌های بلااستفاده را “Hibernate” می‌کند تا فضای بیشتری آزاد شود. در واقع «هایبرنیشن» برنامه‌های باز كه در حال حاضر استفاده نمی‌شوند را Hibernate می‌كند و باعث می‌شود منابع کمتری را استفاده کنند و فضای بیشتری روی گوشی آزاد شود.

6- قابلیت دو ضربه (double-tap)

ویژگی double tap

گوگل ویژگی دوبار ضربه را برای بازگشت به مرحله قبلی، به عنوان شورتکات برای دسترسی به دستیار گوگل اسیستنت، قطع آلارم یا اسکرین‌شات گرفتن و … به اندروید 12 اضافه می‌کند.

7- تغییر رنگ‌بندی اپ‌‌ها و منو‌ها

تغییر طرح و شکل اپلیکیشن ها و منو ها

اندروید 12 به قابلیت تغییر رنگ‌بندی اپ‌‌ها و منو‌ها مجهز می‌شود. گوگل با توسعه اندروید 10، حالت تاریک را با هدف کاهش خستگی چشم کاربران ارایه کرد و این بار در تلاش است تا سیستم تم جدیدی را به همراه اندروید 12 توسعه دهد تا کاربران بتوانند با اپلیکیشن‌ها در تم‌های متنوع رنگی کار کنند.

رابط کاربری اندروید ۱۲

از سال ۲۰۱۴ و معرفی طراحی متریال، شاهد تغییر چندانی در طراحی رابط کاربری اندروید نبوده‌ایم، با توجه به این مساله شاید نسخه بعدی اندروید شروعی برای یک تغییر بزرگ باشد.

اما به احتمال زیاد شاهد تغییر چندانی در رابط کاربری اندروید ۱۲ نخواهیم بود و البته جای تعجب چندانی هم نخواهد داشت، چرا که طراحی کنونی ظاهر جذاب و مناسبی دارد. شاید گوگل برخی از المان‌های لانچر پیکسل را تغییر دهد یا آن‌ها را به اندروید بیاورد. با این حال با توجه به اینکه با رابط‌های کاربری متفاوتی از سوی شرکت‌هایی مانند سامسونگ روبه‌رو هستیم، تغییر چشمگیر یا کلی رابط کاربری اندروید ۱۲ چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

همیاب ۲۴ | سامانه استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.7/5 - (19 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید