top
Compare Windows 11 with Windows 10

13 تفاوت ویندوز11 و ویندوز10

زمان مطالعه: 11 دقیقه

12

icon

آیا ویندوز ۱۰ بهتر است یا ۱۱؟
شرکت ماکروسافت ویندوز 11 را با امکانات جدید منتشر کرده است. می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.
ما در این مقاله به مقایسه ویندوز 11 و 10 پرداخته‌ایم؛ تفاوت و شباهت‌هایشان را بیان کرده‌ایم تا شما به راحتی تصمیم بگیرید، کدام بهتر است.بنابراین تا انتها مقاله با ما همراه باشید.
در ابتدا توضیحی در مورد 10 ,11 Windows و امکانات ویندوز11 می‌دهیم، سپس آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم.

ویندوز 10

ویندوز 10

ویندوز 10 آخرین نسل ویندوز است، که پس از نسخه 8.1 در 15 جولای 2015 راه اندازی شد.
ویندوز 10 یک مرورگر کاملا جدید توسط مایکروسافت به نام مایکروسافت اج معرفی کرد. 10 Windows عمدتاً با در نظر گرفتن ویژگی‌های چند وظیفه‌ای، مانند سیستم عامل اندروید و عملکردهای لمسی طراحی شده است.
کاربران ویندوز 7 یا 8 Windows می‌توانند به راحتی از طریق بروزرسانی‌های نرم افزاری، دستگاه‌های خود را به آخرین ویندوز 10 بروز کنند.
مایکروسافت 10 Windows به پیکربندی‌های سیستمی نیاز دارد که حداقل 2 گیگابایت رم و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و پردازنده‌هایی با قدرت پردازش بالاتر نسبت به نسل چهارم اینتل Core i سری، بعد اجرا شوند.

ویندوز 11

ویندوز11

11 Windows آخرین نسخه سیستم عامل است، که توسط مایکروسافت راه اندازی شده است.
این در 24 ژوئن 2021، پس از انتشار ویندوز 10 راه اندازی شد. ویندوز 11 را می‌توان با بروزرسانی دستگاه‌های سازگار به آخرین نسخه آن که از قبل در رایانه‌های جدید بوده اند، نصب کرد.
11 Windows در مقایسه با ویندوز 10 تجربه یکپارچه‌تر برای کاربران است. مایکروسافت از اندروید یا MacOS الهام گرفته است، تا همه چیز را فقط در یک حساب متصل کند.
جدیدترین نسخه مایکروسافت ویندوز 11 به پیکربندی‌های سیستمی بالاتری برای اجرا نیاز دارد، مانند حداقل 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و پردازنده‌هایی با قدرت پردازش بالاتر نسبت به نسل هشتم اینتل Core i سری، سری AMD Zen+  و بالاتر.
همچنین، به TPM 2.0 برای ماژول‌های پلت فرم قابل اعتماد موثر نیاز دارد.

تفاوت‌های اصلی بین ویندوز 11 و ویندوز 10:

تفاوت ویندوز 11 و ویندوز11

1. طراحی و رابط

طراحی و چیدمان رابط ویندوز 11 بسیار پیشرفته است و از ویندوز 10 گامی جلوتر است.

11 Windows عمدتاً بر روی آوردن تجربه‌ای شبیه به اندروید به دستگاه‌های ویندوز با رابط‌های چندوظیفه‌ای و تعاملی مختلف متمرکز شده است. اما ویندوز 11 با ایجاد یک تجربه macOS، آن را به سطح بالاتری می‌برد.

11 Windows به کاربران اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های شخصی سازی بیشتری را داشته باشند. ژست‌ها، نمادها و دکمه شروع جدید نیز وجود دارد.

تفاوت عمده بین ویندوز 11 و 10 در طراحی آن است. 11 Windows رابطی را ارائه می‌دهد که بیشتر شبیه مک است، با رنگ‌های پاستیلی، گوشه‌های گرد برای همه پنجره‌ها و رابط تمیزتر نسبت به نسخه قبلی خود. مایکروسافت رابط کاربری را تا حد امکان ساده کرد تا فضایی تمیز برای کار و بازی ایجاد کند.

2. یکپارچه سازی برنامه اندروید

ویندوز 11 به کاربران این امکان را می‌دهد که اکنون برنامه‌های اندروید را روی رایانه‌های ویندوزی خود اجرا کنند.

فروشگاه برنامه آمازون خود را با فروشگاه ویندوز ادغام کرده‌است، تا کاربران بتوانند برنامه‌های اندروید خود را روی رایانه شخصی‌شان داشته باشند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا برای تکنیک‌های همگام‌سازی مؤثر، همان برنامه‌هایی را که اکنون در تلفن خود استفاده می‌کنند، روی رایانه شخصی خود اجرا کنند.
این همان ویژگی است که کاربران اپل در دستگاه‌های مک خود برای ایجاد اکوسیستم اپل دارند.

3. بهبود پشتیبانی از دسکتاپ مجازی

بهبود پشتیبانی از دسکتاپ مجازی در ویندوز11

اگرچه 10 Windows دارای ویژگی Task View بود و به کاربران اجازه می‌داد چندین دسکتاپ مجازی ایجاد کنند، اما گزینه‌ها محدود بودند. کاربران ویندوز 11 می‌توانند دسکتاپ‌های مجازی را مانند رایانه‌های مک راه اندازی کنند. کاربران می‌توانند به طور همزمان بین چند دسکتاپ جابجا شوند.
ویندوز 11 ویژگی‌های استقرار و ویرایش بیشتری را برای پشتیبانی از دسکتاپ مجازی ایجاد می‌کند. کاربران اکنون می‌توانند به صورت مجازی از هر کجا به فایل‌های موجود خود دسترسی داشته باشند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا با دسترسی واقعی به رایانه از دستگاه رایانه دیگری که دور از آن‌ها است، استفاده کنند.

4. ابزارک‌های بهبود یافته

ویجت‌ها در ویندوز 11 جدید نیستند زیرا فقط از ویندوز 7 آمده‌اند. اما ویندوز 11 یک تب ویجت جدید با انواع اطلاعات در قالب کارت‌های تعاملی مانند اخبار، آب و هوا، نقشه‌ها، عکس‌ها و موسیقی را به همراه دارد.

5. پشتیبانی بهتر از صفحه نمایش لمسی، صدا و قلم

مایکروسافت حالت تبلت موجود در 10 Windows را از ویندوز 11 حذف می‌کند. حالت تبلت در ویندوز 10 باعث می‌شود رایانه‌های شخصی کاربران هنگام استفاده از دستگاه‌های خود به عنوان تبلت، لمسی‌تر شوند.
با این حال، ویندوز 11 بیشتر شبیه آی پد عمل می‌کند. این بدان معناست که وقتی کاربران رایانه‌های شخصی خود را به تبلت تغییر می‌دهند، تجربه‌ای را دریافت خواهند کرد که برای لمس بهینه شده است.
11 Windows همچنین دارای اهداف لمسی بزرگتر و نشانه‌های بصری خواهد‌بود تا کاربران بتوانند به راحتی اندازه پنجره‌ها را تغییر داده و جابجا کنند.
ویندوز 11 را می‌توان از طریق لمس، صدا یا استایل نیز استفاده کرد. پشتیبانی از لمس و قلم در تبلت‌های ویندوزی بهبود یافته است. حالت تبلت همچنین می‌تواند در رایانه‌های شخصی برای حالت لمسی و حالت قلم استفاده شود.

6. ارتقاء بازی

ویندوز 11 دارای ویژگی‌های اختصاصی برای بازی مانند Direct Storage و Auto HDR برای بهبود کیفیت گرافیک است.
11 Windows همچنین دارای یک برنامه کاملاً جدید Xbox است، که برای کاربران طراحی شده است تا به بهترین بازی‌های ساخته شده توسط مایکروسافت دسترسی داشته باشند.
ایکس‌باکس همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را در دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و توییچ پخش کنند.

7. بهبود عملکرد

ویندوز 11 بهبودهای عملکردی عمده ای نسبت به 10 Windows دارد. بهینه سازی خوبی برای برنامه‌های سیستم در پس زمینه به ارمغان می‌آورد و عمر باتری عالی، را در زمان با کارایی بالا، تضمین می‌کند.

8. فروشگاه مایکروسافت

فروشگاه مایکروسافت در ویندوز11

مایکروسافت، فروشگاه مایکروسافت را در ویندوز 11 دوباره طراحی کرده است.
فروشگاه مایکروسافت به کاربران این امکان را می‌دهد که تمام برنامه‌های ویندوز را در Windows10,11 دانلود کنند.
از آن‌جایی که فروشگاه مایکروسافت یک برنامه پلتفرم ویندوز جهانی است، مستقل از خود ویندوز 11 به روز خواهد شد.

9. Snap Layouts

یکی دیگر از ویژگی های جدید ویندوز 11، Snap Layouts است. این به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌ها و پنجره‌های خود را با گروه‌بندی با هم به‌طور مؤثرتری سازمان‌دهی کنند، مشابه روشی که کاربران می‌توانند برنامه‌ها را در Android و iOS گروه‌بندی کنند. Snap Layouts گزینه‌های طرح بندی مختلفی را برای سازماندهی پنجره های مختلف روی صفحه ارائه می‌دهد.

Snap یک ویژگی بهره‌وری است، که به کاربران امکان می‌دهد، برنامه‌ها و سایر پنجره‌ها را به طور منطقی روی صفحه مرتب کنند.
ویژگی Snap در ویندوز 10 از کاربران می‌خواهد که با قرار دادن ماوس در سمت چپ یا راست صفحه یا با استفاده از ترکیب صفحه کلید، پنجره‌های خود را به صورت دستی مرتب کنند.

با این حال، Snap Layouts به کاربران این امکان را می‌دهد که به طور خودکار پنجره‌های باز خود را آنطور که می‌خواهند مرتب کنند.
به عنوان مثال، کاربران می‌توانند پنجره‌های باز خود را به صورت مربع بچینند.

گزینه‌های Snap Layout بسته به اندازه صفحه نمایش کاربر متفاوت است. Snap Groups به کاربران این امکان را می‌دهد که وقتی روی نوار وظیفه قرار می‌گیرند، سریعاً به طرح بندی Snap خود بازگردند.

10. پشتیبانی نکردن از کاشی‌های زنده

پشتیبانی نکردن از کاشی‌های زنده

ویندوز 11 همچنین از کاشی‌های زنده پشتیبانی نمی‌کند. کاشی‌های زنده اطلاعات مفیدی را نمایش می‌دهند که کاربران می‌توانند بدون باز کردن برنامه‌های مربوطه آن را مشاهده کنند.
ویندوز 10 برای کاربرانی که می‌خواهند اطلاعات را در منوی استارت خود در یک نگاه ببینند، بهترین است.

11. منوی شروع / نوار وظیفه

نوار وظیفه

مایکروسافت منوی استارت را به همراه نوار وظیفه به مرکز صفحه نمایش منتقل کرده است. با این حال، در صورت تمایل، کاربران می‌توانند آن‌ها را همانطور که در ویندوز 10 هستند به سمت چپ برگردانند.

13. جایگزینی Skype با Teams

در ویندوز 10 برنامه اصلی برای ویدئو کنفرانس اسکایپ بود که باید جداگانه نصب می‌شد. اما در ویندوز 11، مایکروسافت اسکایپ را با تیمز جایگزین کرده و آن را به جای اسکایپ به برنامه پیش فرض تبدیل کرده است. تیم‌های مایکروسافت عمیقاً با 11 Windows ادغام شده و روان‌تر از قبل کار می‌کند.
مایکروسافت ویژگی Meet Now ویندوز 10 را با ادغام Teams در نوار وظیفه ویندوز 11 جایگزین کرده است. این کار دسترسی کاربران به بستر ارتباطی را آسان‌تر می‌کند.

چنانچه مایل هستید درباره نصب و ویژگی‌های ویندوز11 اطلاعات کسب کنید، حتما مقاله آموزش دانلود و نصب ویندوز ۱۱ را مطالعه کنید.

مقایسه بین ویندوز 11 و ویندوز 10:

مقایسه ویندوز 11 با ویندوز 10
  • windows 11 در 24 ژوئن 2021 منتشر شد.
    windows 10 در 15 جولای 2015 منتشر شد.
  • ویندوز 11 بر اساس عملکرد macOS است.
    ویندوز 10مبتنی بر عملکرد اندروید است.
  • windows 11 اکنون می‌تواند برنامه‌های اندروید، iOS و ویندوز را نصب کند.
    windows 10 فقط می‌تواند برنامه‌های ویندوز را از فروشگاه نصب کند.
  • ویندوز 11 فقط بر روی دستگاه‌هایی با TPM 2.0 اجرا می‌شود.
    ویندوز 10 فقط روی دستگاه‌هایی با TPM 1.2 یا بالاتر اجرا می‌شود.
  • ویندوز 11 فقط بر روی دستگاه‌هایی با حداقل 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی اجرا می‌شود.
    ویندوز 10 فقط بر روی دستگاه‌هایی با حداقل 2 گیگابایت رم و 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی اجرا می‌شود.
  • windows 11 فقط روی دستگاه‌هایی با نسل هشتم اینتل Core i سری، پردازنده‌های AMD Zen+ یا بالاتر اجرا می‌شود.
    windows 10 فقط روی دستگاه‌هایی با پردازنده‌های نسل چهارم سری Core i اینتل یا بالاتر اجرا می‌شود.
  • ویندوز 11 منوی استارت را در مرکز صفحه تنظیم کرده است اما می‌توان آن را تغییر داد.
    ویندوز 10 منوی استارت را در سمت چپ صفحه تنظیم کرده است.
  • ویندوز 11 تیم‌های مایکروسافت را درون خود ادغام کرده‌است و برنامه جداگانه‌ای در آن وجود ندارد.
    Microsoft Teams بخشی جداگانه از ویندوز 10 است و باید جداگانه نصب شود.
  • windows 11 دارای زمان بندی سریعتر باز کردن قفل و عملکرد کارآمدتر است.
    windows 10 اولین بار این ویژگی‌ها را معرفی کرد، بنابراین به اندازه ویندوز 11 موثر نبودند.
  • مایکروسافت نسخه پشتیبانی ویندوز 11 را تا راه اندازی نسخه بعدی ادامه خواهد داد.
    مایکروسافت نسخه پشتیبانی ویندوز 10 را در سال 2025 پایان می‌دهد.

آیا ویندوز 11 سریعتر از ویندوز 10 است؟

در بیشتر موارد تفاوت کمی بین ویندوز 11 و ویندوز 10 با استفاده از پردازنده‌های سری Core نسل دهم و یازدهم اینتل تفاوتی در عملکرد بازی، برنامه‌ها و ذخیره‌سازی وجود ندارد.

جمع بندی

در این مقاله بعد از توضیح کوتاهی در مورد ویندوز 11 و 10 به تفاوت‌شان پرداختیم، سپس سرعت Win10 , Win11 را باهم مقایسه کردیم تا به راحتی تصمیم بگیرید، کدام ویندوز بهتر است. لطفا نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید.

4.5/5 - (29 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. کاظم خوشرو گفت:

    سلام ممنون از شما دوست گرامی سپاسگزارم. اگر ویندوز ۱۰ را به ویندوز۱۱ آپگرید کنم چقدر به حجم درایو سی اضافه می‌شود. اگر ویندوز ۱۱ را از اول نصب کنم بهتره یا ویندوز ۱۰رو به ۱۱ آپگرید کنم . ممنونم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام،

      حجم فایل نصب ویندوز 11 حدود 4.5 گیگابایت است. بنابراین، اگر ویندوز 10 را به ویندوز 11 آپگرید کنید، حدود 4.5 گیگابایت به حجم درایو C شما اضافه می‌شود.

      در مورد اینکه ویندوز 11 را از اول نصب کنید یا ویندوز 10 را به 11 آپگرید کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر سیستم شما از حداقل سخت‌افزار مورد نیاز ویندوز 11 برخوردار باشد، می‌توانید از روش آپگرید استفاده کنید. آپگرید ساده‌تر و سریع‌تر است و نیازی به پاک کردن اطلاعات شما ندارد.

      با این حال، اگر سیستم شما از حداقل سخت‌افزار مورد نیاز ویندوز 11 برخوردار نباشد، یا اگر می‌خواهید سیستم خود را از ابتدا پاک کنید، بهتر است ویندوز 11 را از اول نصب کنید. نصب از اول ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما مطمئن‌تر است و مشکلات احتمالی ناشی از آپگرید را ندارد.

      0
  2. علی علینژاد گفت:

    سلام بسیار مفید بود ممنونم

    0
    1. سلام. رضایت شما باعث افتخار ما است

      0
  3. سجاد زلفی گفت:

    سلام من لب تاب لنوو دوهسته ای amd 3020e با فرکانس 2.6 گیگ و رم 8 گیگ و حافظه ssd 512 gen3*4 دارم. به نظر شما ویندوز 11 نصب کنم بهتره یا همون ویندوز 10 بمونه؟ چون cpu لب تاب ام ضعیفه کاراییش کم تر میشه یا نه؟ ممنون

    1
    1. عزیز دل لب تاپ شما از نوع جدیدترین در نوع خودش هست بغیر از 10 , 11 چیز دیگه ای روی اون نصب نیمشه و حتی 11 بهتر هست…

      0
  4. من به شخص با نصب ویندوز 11 حال نمیکنم باگ زیاد داره و از سال 2021اصلا رفع باگ نکردن نسبت به برنامه ها رابطه کاربری هم نسبت به ویندوز10 خیلی سخت تر هست فقط تنها عملکرد مثبت ویندوز 11 بهبود بخشیدن به سرعت سیستم عامل بود فعلا ترجیح میدم تا سال 2025 از ویندوز 10 استفاده کنم تا کامل باپ های ویندوز 11گرفته شه.

    4
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. ممنون از نظرتون.

      0
  5. حمیدرضا گفت:

    سلام بسیار مفید بود ممنونم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. خیلی خوشحالیم که از مقاله ۱۳ تفاوت ویندوز۱۱ و ویندوز۱۰راضی بودید. لطفا با دادن 5 ستاره از ما حمایت نمایید.

      1
  6. غفار محمدپور گفت:

    با سلام در ویندوز 10 برای نصب بعضی از برنامه مثل ادیوس با مشکلاتی روبروی بودیم . آیا این مشکلات در ویندوز 11 رفع شده یا نه ؟

    2
    1. همیاب 24 گفت:

      با سلام دوست عزیز اگه ممکنه مشکل پیش آمده را بیشتر توضیح دهید.
      احتمال رفع مشکل وجود دارد اما با توجه شباهت زیاد این دو ویندوز این احتمال زیاد نیست.

      1