top
risk-insurance

ریسک در بیمه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

1

icon

با شایع و فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه و یا گوشی های هوشمند در جامعه و استفاده مداوم افراد از موبایل ، تبلت و لپ تاپ ، این گونه کالاهای دیجیتال بیشتر در معرض خطر سرقت قرار گرفته اند. به دلیل همین امر است که بیمه ها، سعی کرده اند این خطر را تحت پوشش خود قرار داده و ریسک بیمه این نوع از سرقت را نیز بپذیرند.

ریسک در بیمه به چه معناست؟

ریسک، دلیل وجود بیمه است و بدون ریسک بیمه مفهوم خود را از دست می‌دهد. ریسک در بیمه دارای درجه‌هایی است که با استفاده پارامترهایی مثل تجربه، قابل اندازه‌گیری است. اگر با اطمینان از نتیجه حادثه که ناخوشایند است، برای بیمه کردن آن درخواست شود، شرکت بیمه به دلیل اینکه وقوع خسارت و حادثه را حتمی می‌داند، اقدام به بیمه کردن نمی‌کند و اگر هم بیمه کند حق‌بیمه بالایی را دریافت می‌کند که شاید برای بیمه‌گذار مقرون به‌صرفه نباشد.

انواع ریسک با توجه به طبیعت آن‌ها به ۴ دسته تقسیم می‌شود:

  • ریسک‌های خالص: مانند احتمال خسارت یک ساختمان در اثر آتش‌سوزی، که دو نتیجه دارد یا ساختمان دچار حادثه می‌شود و خسارت می‌بیند و یا آتش‌سوزی اتفاق نمی‌افتد و خسارت نمی‌بیند. این ریسک برای شرکت‌های بیمه، ریسک مطلوب به‌شمار می‌رود.
  • ریسک‌های سوداگران: مانند وضعیت بازرگانی که جنسی را ۱۰۰۰ تومان بخرد و بخواهد به قیمت کیلویی ۱۲۵۰ تومان بفروشد، اما ممکن است براثر عواملی که پیش‌بینی‌نشده، سودی نکند و مجبور بشود با همان قیمت ۱۰۰۰ تومان بفروشد و یا این‌که با ضرر و باقیمت زیر ۱۰۰۰ تومان بفروشد. این‌گونه ریسک‌ها، احتمال سه حالت سود/ عدم سود/ زیان وجود دارد. ریسک‌های سوداگران، ریسک‌های مطلوب بیمه‌ای نیست.
  • ریسک‌های عام: ریسک‌هایی هستند که در صورت تحقق، اثرات نامطلوبی را روی گروه کثیری از مردم می‌گذارند که کل جمعیت یک کشور را متأثر از خود می‌سازند. مانند زلزله، جنگ و حوادث ناگوار دیگر. در این حوادث معمولاً برای حل مشکل، معمولاً اغلب دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی دست به‌کار شده و راه‌حلی را ارائه می‌دهند.
  • ریسک‌های خاص: ریسک‌هایی که اثر نامطلوب آن بر روی یک شخص و یا یک گروه کوچک، مثل مسافرین هواپیما و یا اتوبوس و… این‌گونه ریسک‌ها بیمه، این نوع ریسک، ریسک مطلوب برای به‌شمار می‌رود.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می شود: آیا بیمه موبایل شامل سرقت گوشی هم می شود؟

یک تقسیم بندی دیگر از ریسک

  • ریسک سیستماتیک : در این تقسیم ریسک سیستماتیک با کل بازار و اقتصاد در ارتباط است،این ریسک قابل تنوع سازی نیست مثل رکود اقتصادی ،تحریم و…
  • ریسک غیر سیستماتیک : مربوط به یک دارایی خاص یا موضوعات خاص است که می­توان از طریق متنوع سازی یا انتقال یا اشتراک کاهش داد.

نوعی دیگری از تقسیم بندی ریسک

  • ریسک­های فاجعه آمیز:رسیک­های که بندرت اتفاق می­افتد ولی در صورت وقوع خسارت­های بالائی به همراه دارند مانند سیل و زلزله
  • ریسک­های زنجیره ای : این نوع از ریسک­ها از تجمع ریسک­های کوچک به وجود می­آید و در صورت وقوع حادثه برای یکی از ریسک­ها دامنه خسارت سریعاً به سایر ریسک­ها نیز منتقل می­شود مانند آتش سوزی در بازار
  • وجود پتانسیل بالای حادثه پذیری : در برخی موارد مانند صنعت پتروشیمی به علت تجمع جریان­های گرمایشی ، حرارتی تبخیری و شیمایی و تولید مواد با قابلیت اشتعال بالا و … بالقوه احتمال وقوع خسارت بالا است.
  • ریسک­های نادر : ریسک­هائی که ارزیابی آنان با روش قانون اعداد بزرگ امکان پذیر نمی­باشد ، بیمه گران از قانون اعداد بزرگ برای پیش بینی خسارت در پذیرش ریسک­هائی با تعداد زیاد و تقریباً همگن (مانند بیمه ­های خودرو) استفاده می­کنند. اما برای پذیرش ریسک واحدهای بزرگ صنعتی نظیر خودروسازان و پالایشگاهها که در سراسر کره زمین هستند ، استفاده از این قانون امکانپذیر نیست در این موارد غالباً از روش­های تحلیلی و آنالیز ریسک استفاده می­شود که به علت فقدان اطلاعات و ناشناخته بودن ممکن است ریسک به درستی شناسائی نشده و شرکت بیمه با ریسک بزرگی مواجه گردد.
  • ریسک­های بلند مدت : پتانسیل خطرپذیری ریسک با دوره زمانی پوشش ریسک رابطه مستقیم دارد به طوری که هر چقدر دوره زمانی پوشش ریسک طولانی­ تر باشد به جهت غیر قابل پیش­بینی بودن عوامل تأثیرگذار در بلند مدت، ریسک از دامنه خطر بالاتری برخوردار است مانند ریسک­های بیمه عمر.

مدیریت ریسک

تکنیک‌های کاهش ریسک به‌نام تکنیک‌های مدیریت ریسک معروف‌اند و عبارت‌اند از تمام تلاش‌هایی که برای تغییر و کاهش ریسک که خسارت‌ها را تقلیل می‌دهند.

  • اجتناب از ریسک: ( رانندگی باوجود خطر تصادف )
  • تقلیل ریسک: ( پیش‌گیری و تقلیل حادثه قبل از وقوع )
  • قبول ریسک: ( قبول و جبران ریسک به‌وسیله خود بیمه‌گری )
  • انتقال ریسک: ( واگذاری جبران ریسک به بیمه‌گر )

 

همیاب 24، نماینده رسمی بیمه نامه سامان حامی می باشد که خدمات بیمه ای را برای گوشی های هوشمند موبایل، تبلت و لپ تاپ در مقابل خطرات زیر ارائه می کند:

1- ضربه فیزیکی و شکست    2- نفوذ مایعات و آب خوردگی      3- نوسانات ولتاژ برق     4- بلایای طبیعی و آتش گرفتگی دستگاه    5- سرقت

این بیمه نامه به همراه خدمات VIP دریافت و ارسال رایگان در سراسر کشور ارائه می شود. همچنین همراه با این بیمه نامه، یکسال بیمه نامه آتش سوزی منزل مسکونی نیز به خریداران محترم هدیه می گردد.

برای منتقل شدن به صفحه بیمه نامه و مطالعه موارد بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز