top
whatis-the-signs-of-hacked-mobile-phone

چطور متوجه شویم که تلفن همراه‌مان هک شده؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه

426

icon

گوشی های هوشمند تبدیل به محلی برای نگه داری از اطلاعات شخصی و اطلاعات محرمانه‌ای همانند: کلمات عبور، اطلاعات کارت‌های اعتباری و….شده‌اند. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ممکن است اطلاعات گوشی شما مورد سوء استفاده قرار بگیرد؟ با استفاده از چه نشانه هایی می‌توان متوجه هک کردن گوشی و سرقت اطلاعات آن توسط افراد دیگر شد؟ این سوال و تمامی سوالات مشابه با آن دغدغه مشترک بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند است و با توجه به این که گوشی برای اغلب افراد در حکم یک ابزار همه کاره است، اطلاعات مهمی نیز در آن ذخیره می‌شود، بنابراین هک گوشی و به سرقت رفتن اطلاعات آن می‌تواند خسارات زیادی را ایجاد کند. برای این که بدانید گوشی هوشمند شما در حال جاسوسی است یا نه، نشانه‌هایی وجود دارد که در ادامه با آن ها اشنا خواهید شد. همچنین راهکارهای امنیتی را به شما معرفی خواهیم کرد که باید برای جلوگیری از هک گوشی و حفظ اطلاعات خود در برابر افراد سودجو رعایت کنید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

همیاب ۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

هک گوشی یعنی چه؟

هک گوشی به عملیات نفوذ به دستگاه هوش مصنوعی (مانند گوشی همراه یا تبلت) اشاره دارد تا اطلاعات شخصی، داده‌ها یا قابلیت‌های دستگاه به سرقت برده یا تغییر داده شوند. افرادی که گوشی ها را هک می‌کنند، ممکن است از اطلاعات شخصی شما، مثل پیام‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها، رمز عبورها و داده‌های حساس دیگر بهره‌برند. هک گوشی ممکن است به صورت غیرقانونی و بدون اجازه صاحب اصلی دستگاه انجام شود.

اصطلاح “هک” (Hack) به عملیات نفوذ و دستکاری در سیستم‌ها یا داده‌ها با هدف دستیابی به اهداف خود اطلاق می‌شود. هک گوشی می‌تواند به صورت فیزیکی (از طریق دسترسی مستقیم به دستگاه) یا به صورت مجازی (از طریق نرم‌افزارها یا تکنیک‌های مختلف) انجام شود. برای جلوگیری از هک گوشی، مهم است که نکات امنیتی مناسب را رعایت کنید، به نرم‌افزارها و به‌روزرسانی‌های سیستم خود توجه کنید و از رمز عبورهای قوی و اقدامات امنیتی دیگر استفاده کنید.

با هک شدن گوشی چه اطلاعاتی دست میابند؟

با هک گوشی به چه اطلاعاتی دست میابند؟ در صورت هک گوشی چه اطلاعاتی سرقت می شود؟

زمانی که یک گوشی هک می‌شود، هکرها می‌توانند به انواع اطلاعات دسترسی پیدا کنند، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. پیام‌ها: هکرها می‌توانند به پیام‌های متنی و چت‌های نرم‌افزارهای پیام‌رسانی مثل WhatsApp، Telegram، و SMS دسترسی پیدا کنند.
  2. عکس‌ها و ویدیوها: تمام عکس‌ها و ویدیوهای ذخیره شده در دستگاه می‌توانند به اختیار هکرها درآید.
  3. دفترچه تلفن: اطلاعات تماس‌ها و شماره‌های تلفن ذخیره شده در گوشی قابل دسترسی هستند.
  4. ایمیل‌ها: ایمیل‌ها و اطلاعات حساب‌های ایمیلی مانند Gmail یا Outlook ممکن است قرار گیرند.
  5. اطلاعات حساب کاربری: اگر کاربر از گوشی برای ورود به حساب‌های آنلاین، مانند شبکه‌های اجتماعی یا بانکی، استفاده کرده باشد، هکرها ممکن است به این حساب‌ها دسترسی پیدا کنند.
  6. رمز عبورها: هکرها می‌توانند به رمزهای عبور ذخیره شده در گوشی دسترسی پیدا کنند.
  7. مکان فیزیکی: اگر مجازات‌ها فعال باشند، هکرها می‌توانند به مکان فعلی گوشی دسترسی داشته باشند.
  8. داده‌های حساس: هر داده حساسی که در گوشی ذخیره شده باشد، ممکن است در دسترس هکرها قرار بگیرد.

به طور کلی، هک گوشی می‌تواند منجر به نفوذ به حریم شخصی شما و دسترسی به اطلاعات حساس شود. بنابراین، اهمیت امنیت گوشی و اطلاعات در آن بسیار زیاد است و باید از اقدامات امنیتی مناسب برای جلوگیری از هک گوشی استفاده کنید.

نشانه های ظاهری و سخت افزاری هک و جاسوسی گوشی

1- زود تمام شدن شارژ گوشی

اگر از موبایل خود استفاده زیادی نظیر بازی کردن به صورت مداوم را ندارید، می توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که گوشی تحت کنترل است. البته به یاد داشته باشید که دلایل زود تمام شدن شارژ گوشی متنوع است. اگر شارژ شدن دستگاه شما بیش از حد معمول همیشگی طول می کشد، می توانید از این موضوع مطمئن باشید.

شارژر باتری خیلی سریع تخلیه می شود

2- کاهش نامعمول عمر باتری گوشی

باتری نظیر وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد که به وسیله عوامل مختلفی کاهش می یابد. اما اگر باتری شما به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود، احتمال جاسوسی دستگاه شما وجود دارد.

3- گرم شدن دائمی گوشی

گاهی گوشی بدون هیچ دلیلی بیش از حد گرم می شود. در صورتی که با موبایل خود بازی نمی کنید یا به طور مداوم با برنامه خاصی کار نکرده اید، احتمالا هدف جاسوسی قرار گرفته اید. دقت کنید که گرم شدن نسبی دستگاه بر اثر شارژ شدن طبیعی است.

4- خاموش و روشن شدن های ناگهانی دستگاه

در صورتی که موبایل شما تحت کنترل باشد، خاموش و روشن شدن های ناگهانی و بدون نظم خاص امری دور از انتظار نیست.

5- دریافت تماس های توام با پارازیت

در صورتی که در طول تماس پارازیت یا نویز می شنوید که قبلا بی سابقه بوده است و شرایط محیطی و فیزیکی نظیر آنتن در آن دخالت ندارد، می توانید از این که موبایل شما تحت جاسوسی است مطئمن شوید.

حتما بخوانید: ردیابی موبایل های سرقتی

نشانه های نرم افزاری جاسوسی و هک گوشی

1- بررسی مصرف دیتا توسط گوشی

در گوشی های هوشمند می توان مصرف اینترنت را تحت عنوان phone’s network usage بررسی کرد. نرم افزارهای جاسوسی که برای اعمال جاسوسی در دستگاه ها نصب می شوند، فعالیت خود را به واسطه ارسال و دریافت دیتا انجام می دهند که در واقع همان مصرف اینترنت است. در صورتی که تغییرات چشمگیری را در مصرف اینترنت گوشی خود مشاهده می کنید، احتمال شنود شدن دستگاه شما و جاسوسی اطلاعات آن نیز وجود دارد.

2- دریافت پیام های غیرمعمول

در صورتی که پیام های نامرتبط و نامفهومی را دریافت می کنید که پیش از این بی سابقه بوده است، مثلا پیام هایی که حاوی تعداد زیادی کاراکتر و عدد باشد، احتمالا شما تحت کنترل قرار گرفته اید. این پیام ها مشابه کدهایی هستند که جهت ردیابی موقعیت افراد ارسال می شوند.

راه دیگر که می تواند از جهت نرم افزاری نشانه های جاسوسی را آشکار کند، برنامه ها و اپ های ضدجاسوسی می باشند. نمونه ای از این اپ ها، Anti Spy Mobile می باشد. گوشی های آیفون معمولا از اندرویدی ایمن تر هستند ( اگر Jailbreak یا قفل شکنی نشده باشند) بنابراین اگر گوشی شما آیفون است می توانید از ایمنی بیشتر آن مطمئن باشید؛ چرا که نصب برنامه های جاسوسی مستلزم تماس فیزیکی با دستگاه است.

در صورتی که تقریبا با فردی که به جاسوسی پرداخته است آشنایی دارید، می توانید با یک ترفند ساده برای آن شخص تله بسازید و از ادامه شنود و سرقت اطلاعات گوشی خود جلوگیری کنید. بدین منظور طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  1.  یک مودم ارزان قیمت تهیه کنید و با استفاده از سیم های LAN مودم جدید را به مودم اصلی متصل کنید. دقت کنید که آدرس ورود به تنظیمات مودم ها با هم متفاوت باشد ؛ مثلا شرکت های سازنده با هم متفاوت باشند. اگر آدرس ورود به تنظیمات مودم فعلی شما ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است، توجه داشته باشید که آدرس مربوط به مودم جدید ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۱ باشد.
  2. ابتدا موبایل خود را به وای فای جدید وصل کنید و سپس لپ تاپ یا کامپیوتر را نیز به مودم جدید متصل نمایید.
  3.  یکی از ابزار پکت اسنیفر که داده های رد و بدل شده کامپیوتر را آنالیز می کند را از اینترنت با جستجو عباراتی “Open source packet sniffer” دانلود کنید.
  4. بعد از نصب packet sniffer، آن را فعال کنید و یک ایمیل ارسال کنید.
  5.  بعد از ارسال انبوهی از اطلاعات نمایش داده می شود. به آدرس های اینترنتی توجه بیشتری نشان دهید. در صورتی که تحت جاسوسی قرار گرفته باشید، از ایمیلی که ارسال کرده اید نسخه های زیادی به آی پی های مختلف که با آی پی سرویس دهنده اینترنت شما متفاوت است ارسال می شود. می توانید عبارت IP lookup را در اینترنت سرچ کنید تا آی پی مربوط به ISP خود را از سایر آی پی ها تشخیص دهید.

توجه داشته باشید که برخی از نرم افزارهای جاسوسی، اطلاعات را به صورت دوره ای ارسال می کنند و تمام نسخه ها را به یک باره نمی فرستند. بنابراین بهتر است دستگاه خود را به مدت ۲۴ ساعت به کامپیوتر متصل نگه دارید تا از ایمنی گوشی خود مطمئن شوید. در مدت اتصال گوشی به کامپیوتر نمی توانید از آن استفاده کنید؛ چرا که سبب ایجاد بسته های اطلاعاتی می شود و نتیجه کار را با خطا رو به رو می کند.

تا به حال برایتان پیش آمده است که در تلگرام پیام‌هایتان به طور خودکار پاک شود؟ یا کسی در تلگرام به شما پیام دهد که شما را هک کرده وتهدیدتان کند؟
اگر این مشکلات برای شما وجود دارد و می‌خواهید که امنیت تلگرام‌تان را بالا ببرید پیشنهاد می‌کنم مقاله چگونه بفهمیم در تلگرام هک شده‌ایم؟ راهکارهایی برای رفع هک تلگرام را مطالعه نمایید.

ترفند هایی برای جلوگیری از جاسوسی موبایل

در صورتی که با وجود نشانه های هک شدن گوشی که معرفی شده از تحت کنترل بودن دستگاه خود مطمئن شدید، با استفاده از ترفند های زیر می توانید ایمنی دستگاه خود را بالا ببرید و از سرقت اطلاعات و خسارات احتمالی پیشگری کنید:

1- استفاده از گوشی های روت نشده

همان طور که گفته شد گوشی های آیفون در صورتی که قفل شکسته نباشند ایمنی بیشتری دارند. همچنین استفاده از گوشی های اندرویدی روت شده، به منزله صدور مجوز برای دسترسی هکرها به کدهای دستگاه و تغییر آن است. بدین منظور می توانید با استفاده از راه های حذف روت اندروید پیش بروید.

2- استفاده از آنتی ویروس

نصب آنتی ویروس تا حدودی از نفوذ بدافزارها در گوشی های هوشمند جلوگیری می کند.

استفاده از آنتی ویروس

3- استفاده از یک PIN (رمز عبور) برای صفحه قفل

همیشه از یک PIN یا رمز عبور برای حفاظت از اطلاعات گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اضافه کردن این لایه های امنیتی به گوشی های هوشمند می تواند بسیار موثر باشد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که رمزهای عبور را به سرعت فراموش می کنید و به سختی به یاد می آورید می توانید از یک الگو برای قفل کردن گوشی خود کمک بگیرید.

4- بر روی برنامه های خود قفل بگذارید

گاهی اوقات استفاده از یک کلمه عبور کافی نیست. برای اطمینان بیشتر باید برنامه های شخصی خود مانند: کیف پول تلفن همراه و… که حاوی اطلاعات محرمانه هستند را رمزگذاری کنید. برای این کار می توانید از اپلیکیشن های رمزگذاری کمک بگیرید.

5- برنامه ها را از منابع اصلی و قابل اعتماد دانلود کنید

شما می توانید برای اطمینان بیشتر از سالم و امن بودن برنامه های مورد نیاز، آنها را از سایت ها و یا فروشگاه های معتبر دانلود کنید.

نکته: بهتر است قبل از دانلود یک اپلیکیشن ، آن را از نظر کیفیت و رتبه بندی بررسی کنید.
همچنین بررسی اپلیکیشن از نظر سیاست حفظ حریم خصوصی نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

6- مجوزهای دسترسی اپلیکیشن را قبل از دانلود مطالعه کنید

انجام این کار نیز گام مهم دیگری برای حفظ امنیت اطلاعات شماست. در زمان دانلود اپلیکیشن از فروشگاه های معتبر از میزان دسترسی آن به داده های تلفن همراه خود مطمئن شوید. به طور مثال دانلود یک برنامه پولی که نیازمند دسترسی به دوربین تلفن همراه شماست ضروری نیست.

7- از نرم افزارهای مدیریت دستگاه اندرویدی کمک بگیرید

مدیریت دستگاه Android یکی از برنامه های مفید محسوب می شود که یکی از طراحان آن کمپانی گوگل است. اگر به هر دلیلی تلفن همراه خود را گم کردید این برنامه به شما کمک می کند تا تلفن همراه اندرویدی‌ خود را ردیابی و به راحتی پیدا کنید؛ همچنین می توانید برای محافظت از اطلاعات خود از طریق کنترل از راه دور آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. برای آموزش ردیابی و پاک کردن اطلاعات گوشی اندروید از راه دور کلیک کنید.

8- از Google Authenticator کمک بگیرید

با استفاده از قابلیت Google Authenticator می توانید یک لایه امنیتی جدید را به حساب کاربری خود اضافه کنید. این برنامه یکی از بهترین راهکارها برای احراز هویت اکانت گوگل محسوب می شود که در صورت فعال سازی در کوتاهترین زمان می توانید آن را از طریق شماره تلفن همراه دریافت کرده و با اطمینان خاطر بیشتری وارد حساب کاربری خود شوید.

نرم افزار احراز هویت google authenticator و دریافت رمز یکبار مصرف

9- از وای فای های عمومی استفاده نکنید

بهتر است تا جایی که می توانید از استفاده از وای فای عمومی اجتناب کنید. شماهیچ گاه نمی توانید مطمئن شوید که این شبکه رایگان 100 درصد امن است. همچنین اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه شما به صورت خودکار به شبکه های وای فای رایگان متصل نمی‌شود.

10- تنظیمات بلوتوث تلفن همراه خود را به درستی پیکربندی کنید

برای این کار به تنظیمات بلوتوث رفته در آنجا عبارت “Non-discoverable” یا غیر قابل کشف را انتخاب کنید. دلیل این کار این است که اگر بلوتوث در همه جا قابل رویت باشد افراد بیشتری برای دستیابی به اطلاعات و اتصال به تلفن همراه شما تمایل پیدا می کنند. در این باره نیز مانند وای فای اگر نیازی به استفاده از بلوتوث ندارید بهتر است ان را خاموش نگه دارید.

11- هرگز گوشی خود را روت نکنید

شاید با روت کردن تلفن همراه دسترسی های بیشتری برای شما باز شود اما اگر عاقلانه فکر کنید این کار به نفع شما نیست. با انجام این کار تلفن همراه خود را آسیب پذیر کرده و راه ورود هکرها به آن را باز می‌کنید.

درنهایت

به نظر شما چه نشانه های هک شدن گوشی دیگری وجود دارد که با استفاده از آن ها بتوان متوجه تحت کنترل بودن گوشی شد؟ تجربه خود را در قسمت دیدگاه ها درباره عوامل هک شدن گوشی با ما در میان بگذارید.


4.2/5 - (396 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. امین گفت:

    مشکل بسم‌الله راس ساعت ۱۵ و اذان گفتن وجود داشت کلافم شده بودم

    پیش هر تعمیرات مبایل بردم نفهمیده

    تا اینکه یک روز داشت اذان می‌گفت تمام تمام مجوز های برنامه شیریت را ازش گرفتم و گزینه توقف اجباری رو زدم قطع شد و بسم‌الله و اذان نگفته البته تا الان و شک دارم هنوز

    0
  2. سلام گوشی منم شیائومی و بسم الله میگه تا حالا به ساعتش توجه نکردم فک می کردم برای بازی کلا آف باشه نظر شما چیه؟

    1
  3. سلام ضبط صوت گوشی شیائومی رو روشن کردم متوجه شدم چندتا بوق داره میخوره اولش ، بعد ساکت شد ، طبیعیه؟ یا هک شدم؟

    0
  4. سلام
    من هم مشکل ساعت ۱۵ بسم الله گفتن گوشی رو داشتم. دوستان گفتند ظاهراً مشکل از برنامه shareit بوده.

    4
  5. من هم هر روز ساعت ۱۵ صدای بسم الله از گوشیم می‌شنوم.
    شکم به این برنامه‌هاست. بقیه هم لیست برنامه‌های ایرانی‌شون را بنویسند ببینیم کدوم مشترکه:
    بازار
    پرشین کلندر
    آپ
    تاپ
    گهواره
    بام
    تهران من
    طاقچه
    پذیرش ۲۴
    برق من

    2
    1. امین گفت:

      لیست برنامه‌های توی گوشیم
      شیریت و برق من و آپ و بازار

      واسه بنده هم همین مشکل وجود داره کلافم کرده
      ۰۹۱۷۳۱۱۵۲۸۳
      پیش هر تعمیرات مبایل بردم نفهمیده
      اگر راحلی پیدا کردین به بنده تماس بگیرید

      نظرم اینه که بیاید در واتساپ یه گروه تشکیل بدیم تا هرکداممون فهمید به همه دوستان اطلاع دهیم

      ضمنا گوشی من سامسونگ هست

      0
    2. امین گفت:

      واسه بنده هم همین مشکل وجود داره کلافم کرده
      ۰۹۱۷۳۱۱۵۲۸۳
      پیش هر تعمیرات مبایل بردم نفهمیده
      اگر راحلی پیدا کردین به بنده تماس بگیرید

      نظرم اینه که بیاید در واتساپ یه گروه تشکیل بدیم تا هرکداممون فهمید به همه دوستان اطلاع دهیم

      ضمنا گوشی من سامسونگ هست

      لیست برنامه‌های توی گوشیم
      شیریت و برق من و آپ و بازار

      0
      1. امین گفت:

        راحلش رو من پیدا کردم
        در مورد صدای بسم‌الله و صدای اذان
        شیریت رو همه مجوزها اعلان ها و هر چی هست ازش بگیرید
        و بعد توقف اجباری بزنید

        0
  6. درود. گوشی منم شیائومیه و ساعت 15 ازش صدای بسم الله پخش میشه. اگه کس دیگه‌ای هم این مشکل رو داره به آیدی تلگرامم پیام بده ببینم چه اپ مشترکی داریم Asad018@

    6
    1. سلام واسه منم همینطوریه یعنی چیشده هک شده یعنی؟

      1
    2. سلام واسه منم همینطوریه یعنی چیشده

      2