
گارانتی موبایل و شرایط استفاده از آن چیست؟!
۱۳ آذر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا از استعلام گارانتی موبایل خود باخبرید؟!
ما در این مقاله تمام مباحثی را که باید درباره گارانتی و وارانتی موبایل خود و شرایط استفاده از آن بدانید را به طور کامل توضیح دادهایم و حتی به شما یاد دادهایم که چگونه مدت زمان گارانتی خود را چک کنید!
پس در این مقاله کاربردی با ما همراه باشید.
گارانتی چیست؟!

گارانتی یک اصطلاح حقوقی است که معمولا در معاملات مطرح میشود و برای بدست آوردن اعتماد، اطمینان و یا اعتبار سازمانی مطرح میشود و به این معناست که شخص متعهد میشود که در صورت اجرا نشدن شرایط موجود در قرارداد یا معامله پاسخگو باشد و ضرر وارده را جبران نماید.
به طور مثال زمانی که شما موبایلی را میخرید، شرکت سازنده موبایل به شما ضمانت میدهد که این دستگاه را در دو سال آینده، بدون نقصهای تعیین شده از طرف شرکت سازنده کار کند و اگر این نقصها اتفاق افتاد، هزینه تعمیرات و… را بر عهده بگیرد.
نکته* گارانتی قابل انتقال به غیر نیست و فقط به خریدار اولیه محصول تعلق دارد.

تفاوت بین گارانتی و وارانتی چیست؟
وارانتی یک ضمانت نامه قراردادی کتبی است که نوید تعمیر محصول یا تعویض قطعات معیوب را در شرایط عادی و در مدت زمان معین می دهد. لازم به ذکر است که بازگشت پول در وارانتی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
و هدف از این کار این است که به شما اطمینان دهد که شرکت سازنده مایل است قطعات یا محصولات خود را در شرایط عادی تعمیر یا بازسازی کند، زیرا آنها اطمینان دارند که محصولشان یک محصول عالی و با کیفیت است.

اما گارانتی قولی است که به صورت شفاهی توسط فروشنده یا فردی مانند آن بیان میشود که محصول خریداری شده مطابق آنچه که از محصول انتظار میرود، عمل میکند و در غیر این صورت میتوان آن را برای بازپرداخت وجه بازگرداند.

آیا من گارانتی دارم؟
از لحاظ فنی همه باید هنگام خرید تلفن همراه و یا هر وسیله دیجیتالی دیگری، گارانتی داشته باشند و بتوانند که در یک مدت زمان معین از آن استفاده کنند.
البته باید توجه داشته باشید که در یک سری شرایط خاص ممکن است که گارانتی به شخص خریدار واگذار نشود مانند زمانی که فرد از تلفنهای خریداری شده به صورت قراردادی استفاده میکند.

گارانتی به اشکال متفاوتی برای شما نوشته میشود گاهی روی رسید یا فاکتور خرید درج میشود و یا ممکن است که رو جعبه موبایل یا خود موبایل نوشته شود و حتی ممکن است که در مواردی برای شما ایمیل یا پیامک شود. بنابراین برای پیدا کردن گارانتی خود تمام موارد بالا چک کنید تا کارت گارانتی خود را پیدا کنید، اما اگر باز هم پیدا نکردید و گارانتی گوشی شما گم شده بود، نیازی به نگرانی نیست شما میتوانید از طریق روش زیر استعلام گارانتی گوشی خود را پیدا کنید و حتی اصالت گارانتی خود را در لیست گارانتیهای معتبر وزارت صنعت چک کنید.

نکته مهم* توجه داشته باشید که اکثر گارانتیها دارای محدودیت مدت هستند، و برای طرح ادعای خود درباره گارانتی گوشی موبایل خود باید در محدوده زمانی قرارداد شده باشید! البته اگر در این بازه زمانی اتفاق سخت افزاری برای دستگاه شما افتاد شما این حق را دارید که برای خسارت وارده از گارانتی خود استفاده کنید.

استعلام گارانتی گوشی موبایل و در سامانه همیاب 24
شما میتوانید برای استعلام طرح رجیستری و گارانتی گوشی خود بجای استفاده از روش قدیمی کد استعلام گارانتی، اپلیکیشن همیاب 24 را دانلود کنید و یا در سایت سامانه همیاب 24 در قسمت استعلام همزمان طرح رجیستری و سرقتی همراه با کد IMEI، گارانتی موبایل، تبلت و یا لپتاپ خود را چک کنید.

لازم به ذکر است که شما میتوانید در سامانه همیاب 24 مانده گارانتی تمامی برندهای سامسونگ، هواوی، شیائومی، الجی، نوکیا، اپل و… را استعلام بگیرید.
*توصیه میکنم که اگر به کد IMEI خود دسترسی ندارید، برای پیدا کردن آن، مقاله (آموزش تمام روش های پیدا کردن کد IMEI گوشی موبایل) را مطالعه کنید.

شرایط عمومی گارانتی موبایل در برندهای متفاوت شامل چه مواردی میشود و در چه مواردی نیز تحت پوشش گارانتی قرار نمیگیرند؟!
- گارانتی تنها زمانی معتبر است که کارت گارانتی به درستی تکمیل شده باشد و با ارائه مدرک خرید شامل اصل فاکتور یا فیش فروش با ذکر تاریخ خرید، نام فروشنده، مدل و شماره سریال محصول همراه باشد.
- تعهدات شرکت محدود به تعمیر عیب یا تعویض قطعه معیوب بنا به صلاحدید خود شرکت است و تعویض محصول نیز فقط با نظارت آنان صورت میگیرد.
- تعمیرات برای محصولات دارای گارانتی، باید حتما توسط مرکز خدمات مجاز شرکت (سامسونگ، هواوی، آیفون و…) انجام شود.

- تعمیر یا تعویض تحت شرایط گارانتی، باعث حق تمدید یا تمدید دوره گارانتی را فراهم نمیکند.
- خرابی محصول نباید ناشی از نصب یا استفاده نادرست مطابق با دستورالعملها و استانداردهای فنی یا ایمنی تجویز شده در دفترچه راهنمای کاربر محصول باشد.
مانند: آسیب باتری ناشی از شارژ بیش از حد یا عدم استفاده مطابق با دستورالعملهای خاص هسته که در دفترچه راهنمای کاربر محصول ذکر شدهاند.

- تغییرات غیرمجاز بر روی محصول به منظور انطباق با استانداردهای فنی محلی یا بین المللی در کشورهایی که محصول در اصل برای آنها طراحی نشده است. باعث ابطال گارنتی میشود.
- بررسیهای دورهای، نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات به دلیل فرسودگی و پارگی معمولی انجام شده باشد. توجه کنید که در صورت سهل انگاری از طرف مشتری گارانتی شخص باطل میشود.

- سوء استفاده از دستگاه، مانند استفاده نکردن از این محصول برای مقاصد عادی یا مطابق با دستورالعملهای استفاده و نگهداری شرکتی و یا عیوب ناشی از استفاده از محصول همراه با لوازم جانبی که مورد تایید شرکت سازنده برای استفاده با این محصول نیستند شامل عوامل باطل شدن گارانتی وسیله میشوند.
- در صورتی که هر یک از مهر و مومهای روی محفظه یا محافظهای باتری شکسته شده باشد و یا شواهدی از دستکاری نشان دهد گارانتی باطل میشود.
توصیه میکنم که اطلاعات کامل اتحادیههای تلفن همراه- همتا را نیز در بخوانید.

ثبت نام در سامانه گارانتی
شما برای ثبت نام در سامانه جامع گارانتی میتوانید از سایت این سامانه استفاده کنید و براحتی با ورود به قسمت (ورود / عضویت) در این سایت ثبتنام کنید.
اطلاع از گارانتی کنندههای برندهای مختلف تلفن همراه در سامانه جامع گارانتی

بیشتر بخوانید: سامانه جامع گارانتی موبایل irangs.ir
حرف آخر…
امیدواریم که توانسته باشیم به تمام سوالات و مشکلات شما درباره گارانتی موبایل پاسخ داده باشیم. لطفا پیشنهادات و انتقادات خود را در بخش کامنتها با ما در میان بگزارید.