
روش جدید ثبت شکایت از خریدهای اینترنتی
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در دنیای امروز، خرید اینترنتی یکی از راحتترین و سریعترین راههای خرید محصولات میباشد. با این حال، همیشه خرید آنلاین بدون هیچ مشکلی صورت نگرفته و برخی مشکلات در مورد خرید آنلاین به وجود میآید. در این مقاله، به بررسی روشهای حل مشکلات خرید آنلاین و شکایت از آن در پلیس فتا و دادگستری و همچنین شکایت خرید اینترنتی خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که مرحله به مرحله باید چه کاری انجام دهید تا سریع تر به نتیجه برسیبد.
- انواع مشکلات در خرید اینترنتی
- مشکل عدم تطابق کالا در خریدهای اینترنتی
- مشکل عدم ارسال و تحویل کالا در خریدهای اینترنتی
- چطور مشکلات خود را در خریدهای اینترنتی حل کنیم؟
- ابتدا با فروشنده ارتباط بگیرید!
- استفاده از خدمات پشتیبانی مشتری
- شکایت از طریق سایتها و ارگانهای دولتی
- 1. شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
- 2. نحوه شکایت از سایت اینترنتی از طریق پلیس فتا چگونه است؟
- 3. شکایت از طریق مراجع قضایی
- نتیجه گیری
انواع مشکلات در خرید اینترنتی
بسیاری از ما با هدف راحتی و صرفهجویی در وقت و هزینه، خریدهای اینترنتی رو انجام میدهیم. اما، گاهی اوقات ممکن است که به دلایل مختلف از خریدهای اینترنتی خود راضی نباشیم. در اینجا ما به برخی از دلایلی که میتوانند باعث ایجاد مشکل از خرید اینترنتی شوند، میپردازیم و پس از آن به شما خواهیم گفت که روش برخورد با این مشکلات چه خواهد بود.
توجه*
بهترین راهکار برای جلوگیری از مشکلات در خریدهای آنلاین اطمینان از اعتبار سایت قبل از خرید است، در مقاله زیر به شما خواهیم گفت که از طریق چه نشانههایی میتوانید از امنیت یک سایت مطمئن شوید.

مشکل عدم تطابق کالا در خریدهای اینترنتی

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از خرید اینترنتی با آن مواجه شویم، دریافت کالای بی کیفیت است. اگر کالایی که دریافت کردید با توصیفات و تصاویری که در سایت فروشگاه قرار دارند، مطابقت ندارد، شما حق دارید شکایت کنید و کالای فیک و بی کیفیت را برگردانید و به جای آن یا کالای اصل یا پول خود باز دریافت کنید. همچنین، اگر کالا در حین حمل و نقل آسیب دیده و خراب شده باشد، میتوانید اعتراض کنید و از فروشنده بخواهید تا کالای جدیدی را برایتان ارسال کنید.
بیشتر بدانید: آیا میدانید بعد از گم شدن یا سرقت گوشی، لپ تاپ و سایر کالاهای دیجیتال خود میتوانید وارد سامانه همیاب ۲۴ شوید و یا اپلیکیشن همیاب ۲۴ را نصب کنید و بعد از ثبت به راحتی گوشی خود را ردیابی نمایید؟
مشکل عدم ارسال و تحویل کالا در خریدهای اینترنتی

مشکل دومی که ممکن است در این موارد پیش بیاید، تأخیر در ارسال و تحویل کالاست. در بسیاری از موارد، تحویل کالاهای خریداری شده در اینترنت ممکن است از یک ساعت تا چند روز طول بکشد اما اگر تحویل کالا به طور قابل توجهی تأخیر داشته باشد، میتوانید با فروشنده تماس بگیرید و از او بخواهید به شما توضیح بدهد که چرا تحویل کالا به تأخیر افتاده و چه زمانی میتوانید آن را دریافت کنید. اگر توضیحات ارائه شده به شما قابل قبول نبود و یا فروشنده مسئولیت آن را نپذیرفت، میتوانید شکایت خودتان را به ارگانهای دولتی منتقل کنید.
چطور مشکلات خود را در خریدهای اینترنتی حل کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که محصولی را آنلاین خریداری کنید و با مشکل برخورد کنید به طور مثال کالا را برای شما ارسال نکنند و یا کالایی را سهوی یا عمدی بی کیفیت برایتان ارسال کنند.
البته نیازی به نگرانی نیست، برای حل چنین مشکلاتی معمولا راهکارهای زیادی وجود دارد که ما موثرترین این راهها را در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد، پس حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
ابتدا با فروشنده ارتباط بگیرید!
اگر با مشکلی پس از خرید آنلاین روبهرو شدید، ابتدا با فروشنده خودتان تماس بگیرید و یا به او پیام دهید.
سعی کنید مشکلتان را با لحنی آرام توضیح دهید و دقیقا مطرح کنید که چه اتفاقی افتاده است. در بسیاری از موارد، مشکلات در این مرحله قابل حل هستند و به راحتی میتوان آنها را برطرف کرد.

استفاده از خدمات پشتیبانی مشتری
در صورتی که با فروشنده ارتباط گرفتید و باز هم نتوانستید مشکل خود را حل کنید، بهترین راهکار استفاده از خدمات پشتیبانی مشتری است. اکثر فروشگاههای آنلاین، خدمات پشتیبانی مشتری حرفهای و کارآمدی دارند که شما میتوانید از آن برای حل مشکل خود استفاده کنید.

شکایت از طریق سایتها و ارگانهای دولتی
اگر باز هم مشکل شما حل نشد و با وجود تلاش شما برای حل مشکل باز هم فروشنده به شما خدمات لازم را ارائه نداد، میتوانید شکایت خود را گزارش دهید. شما میتوانید شکایت خود را دو طریق گزارش دهید، شما میتوانید شکایت خود را از دو طریق گزارش دهید، شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت از طریق پلیس فتا و شکایت از طریق مراجع قضایی.

1. شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
تمامی فروشگاههای معتبر در بستر آنلاین دارای نماد اعتبار الکترونیک هستند و شما میتوانید برای گزارش شکایت خود به سایت نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید و پس از ثبت نام و مدارک خودتان را بارگزاری کنید.

2. نحوه شکایت از سایت اینترنتی از طریق پلیس فتا چگونه است؟
برای شکایت از سایت اینترنتی از طریق پلیس فتا می توانید به سایت cyberpolice.ir وارد شده و پس از ثبت نام، شکایت خود را در سامانه ثبت نمایید برای اطلاع دقیقتر از این موضوع میتوانید نحوه ثبت شکایت در پلیس فتا را که در مقاله زیر به صورت کامل توضیح دادهایم را مطالعه کنید.

3. شکایت از طریق مراجع قضایی
برای شکایت در مراجع قضایی ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید. سعی کنید در زمان مراجعه به دادگاه به نکات زیر توجه کنید.
حتما فیش واریزی خود را به همراه اسکرین شات پیامها و شهادت شهود برای اثبات ادعای خود در دادسرا و پلیس فتا، به همراه داشته باشید. در این مواقع معمولا برگه استعلام از بانک نیز یاری دهنده خواهد بود.
میتوانید برای پیگیری روند پرونده خود از سامانه ثنا استفاده کنید.

نتیجه گیری
ما در این مقاله سعی کردیم که به تمام مشکلاتی که ممکن است در زمان خریدهای اینترنتی برای شما پیش بیاید بپردازیم و چند راهحل کارامد برای این مشکلات مانند (بررسی سامانه ثبت کل خریدهای اینترنتی) و نحوه شکایت از آن ها را نیز به شما آموزش دهیم.
امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد، اگر سوالی یا مشکلی داشتید حتما در قسمت کامنتها با ما در میان بگذارید. ما همیشه پاسخگوی نظرات و مشکلات شما خواهیم بود.