top
steps-of-tracking-stolen-or-lost-mobile-phone

مراحل ردیابی گوشی سرقتی یا مفقودی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

305

icon


سرقت تلفن همراه معضلی است کە هر روز خبرها متعددی از آن در سطح جامعه بە گوش می‌رسد و بە تبع باید حقوقی را در این راستا برای مالباختگان متصور شد.

همیاب 24، سامانه اعلام سرقت و ردیابی گوشی، تبلت و لپ تاپ

در قوانین موجود درباره تلفن همراه، مواردی در مورد مجازات استفاده‌های غیرمجاز از وسایل مخابراتی و نحوه‌ی برخورد با ایجاد مزاحمت برای دیگران ذکر شده است و بعضا مصوبات پراکنده‌ای در جهت حفظ حقوق مشترکان تدوین شده است، اما این سوال مطرح است کە آیا مشترکان تلفن همراه از تمامی‌ حقوق خود در قبال این وسیله‌ی ارتباطی آگاهند؟ تاکنون کدام حقوق مشترکان بە طور مستقل بە اطلاع آن‌ها رسانده و تا امروز براساس کدام قانون عمل شده است؟ چه قانونی از حریم خصوصی اشخاص در قبال این وسیله حمایت می‌کند و آیا می‌توان با استناد بە آن، نقض‌کنندگان این حریم را مورد پیگیری قرار داد؟

با تصویب طرح رجیستری، در صورت فروش تلفن همراه (سیم کارت)، مشترک باید نسبت بە انجام مراحل قانونی (بر اساس مقررات مربوط) برای انتقال مالکیت اقدام کند. در غیراین صورت عواقب ناشی از هرگونه سوءاستفاده از این تلفن همراه و خدمات مرتبط بە عهده مشترک است.

عواقب خرید گوشی های سرقتی

گوشی‌های سرقت شده معمولا بە فروش می‌رسند، بنابراین کارشناسان تاکید دارند کە اشخاص باید در خرید گوشی‌ها دقت داشته باشند تا نسبت بە خرید انواع معتبر و دارای ضمانت‌نامه اقدام کنند، زیرا در نهایت فردی کە اینگونه گوشی را بدون فاکتور خریداری کرده، مقصر و مجرم شناخته می‌شود. شما همچنین می توانید برای اطلاع از سرقتی نبودن و رجیستر بودن گوشی که قصد خریداری آن را دارید در کنار سایر فرآیندها شماره سریال آن را از سامانه همیاب 24 استعلام بگیرید.

اما کارشناسان بە خریداران اخطار می‌دهند کە در زمان خرید گوشی تلفن همراه از فروشگاه‌هایی خرید کنند کە دارای پروانه کسب معتبر بوده و حتما فاکتور خرید ممهور دریافت کنند و با استعلام از چند فروشنده از نوع گارانتی و قیمت‌ها مطلع باشند و چنانچه بە موارد تخلفی برخورد کردند آن را بە کمیسیون رسیدگی بە شکایات اتحادیه مربوطه اطلاع دهند.

نکته:  در صورتی که می خواهید هنگام خرید، ناخواسته یک کالای سرقتی را خریداری نکنید، حتما رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه را از سامانه همیاب۲۴ استعلام بگیرید.

عواقب بعد از سرقت گوشی تلفن همراه

باید بدانید که بعد از سرقت گوشی، این تنها جنبه مادی نیست که متوجه شما شده است. چند مساله وجود دارد که در صورت عدم اطلاع شما برای مقابله با آن ها، می توانند مشکلات متعددی را برای شما به وجود بیاورند. اول اینکه ممکن است فرد با استفاده از سیم کارت روی گوشی شما مرتکب جرمی شود، ممکن است گوشی موبایل شما از مرز خارج شود و یا در داخل کشور خرید و فروش شود. حال چه اقداماتی را انجام دهیم تا از وقوع تمام این مشکلات جلوگیری شود؟

اقدامات لازم بعد از سرقت گوشی تلفن همراه

آیا همه مشترکان تلفن‌ همراه، می‌دانند در صورتی کە گوشی تلفن ‌همراهشان بە سرقت رفت چه اقدامی را برای پیگیری گوشی سرقتی انجام دهند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی بعد از آن جلوگیری شود و سریع تر به دستگاه سرقتی خود برسند؟

زمانی که گوشی شما به سرقت می رود برای جلوگیری از سوءاستفاده های بعدی توسط کلاهبردارن به شما توصیه می کنیم در اولین فرصت سیم کارت خود را مسدود نمایید تا سارق با استفاده از سیم کارت شما مرتکب جرمی نشود که تبعات آن متوجه شما شود. برای آموزش نحوه سوزاندن سیم کارت کلیک کنید.

سپس برای فعال کردن پیگیری همیاب 24، مشخصات موبایل سرقتی را در سامانه کشوری همیاب 24 ثبت نمایید. با این کار ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی فعال می گردد، با اطلاع رسانی کشوری به اصناف سراسر کشور از خرید و فروش دستگاه شما جلوگیری می شود، کالای شما بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کلانتری ها جستجو شده و به اطلاع شما می رسد و در آخر نکته مهم اینکه همیاب24 از طریق همکاری با کلانتری ها و بازرسی های مرزی این اطمینان را می دهد که گوشی شما از مرزهای کشور خارج نخواهد شد.

حتما بخوانید: ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده با همیاب ۲۴ چطور انجام می‌شود؟

نکته دیگری هم که وجود دارد این است که معمولا با تغییر شماره‌ سریال گوشی‌های بە سرقت‌ رفته و یا مفقود شده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ بە‌طوری کە امکان شناسایی و یا ردیابی آن‌ها از بین می‌رود اما در گوشی‌های نسل جدید کە وارد بازار می‌شوند، امکان تغییر شماره سریال وجود نداشته و یا کار بسیار مشکلی است.

 سامانه همیاب 24 با حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، کلانتری ها و اصناف سراسر کشور در خصوص تسهیل فرآیندها بستری مناسب جهت اطلاع رسانی و ردیابی کالاهای مفقودی یا سرقتی ایجاد کرده است. در صورتی که کالای دیجیتال شما ( گوشی، تبلت و لپ تاپ) مفقود یا سرقت شده است، در سامانه همیاب24 ثبت نام کنید تا مورد پیگیری قرار گیرد.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته برای ما بنویسید

2.8/5 - (218 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. باربد کاظمی گفت:

    سلام گوشی من رو دو هفته پیش به سرقت بردن من تمام خطا رو سوزوندم و کار های سامانه رو انجام دادم میخواستم بدونم میشه اون خطی که گوشی باهاش فعالسازی شده رو دوباره بگیرم من برای احتیاط نگرفتم لطفا سریع جوابم رو بدید

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام باربد عزیز. بله. بعد از سوزاندن سیمکارت میتوانید همان خط را دوباره بگیرید

      1
  2. باربد کاظمی گفت:

    سلام گوشی من رو سه هفته پیش زدن هردو سیمکارت هم که توش بودرو سوزوندم ولی سیمکارتی که IMEIباهاش ثبت شده رو برای احتیاط نگرفتم میخواستم بدونم الان مشکلی نیست که اون خط رو دوباره بگیرم؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. بعد از سوزاندن سیمکارت میتوانید دوباره آن را بگیرید.

      2
  3. داریوش گفت:

    سلام میخواستم بپرسم گوشی بنده قبلا گم شده بود با همیاب پیداش کردم الان دوباره همون گوشی من دزدیده شده نمیتونم دوباره تو همیاب ثبتش کنم چطوری باید پیگیری کنم چون میزنه این گوشی قبلا در سامانه ثبت شده

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. با شماره 05141410 تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0
  4. نازنین علیزاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    وقتی گوشی به سرقت میره سیم کارتهارو گفتند بسوزونیم میتونیم باز سیم کارت با همون شماره هارو بگیریم و استفاده کنیم یا کلا نباید از اون دو خط استفاده کنم؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. بله میتوانید همان خط را دووباره بگیرید

      0
  5. نادر برزگر گفت:

    باسلام اینجانب مال باخته گوشی ایفون ۱۲ هستم
    و همچنان از تاریخ دوم اردیبهشت ماه سرقت شده
    و تو سامانه همیاب 24 ثبت کردم و هنوز هیچ تماسی بابنده نش‌ده لطفاا برای پیگیری با بنده تماس حاصل شود ممنونم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بابت این اتفاق متاسفیم دوست عزیز
      لطفا شکیبا باشید بسیاری از ردیابی‌هایی مثبت در سامانه همیاب ۲۴ پس از ماه‌ها ردیابی متعدد است

      0
  6. مختاری گفت:

    سلام گوشی منو دزدیدن ردیابی زدم جواب مثبت آمده ممکنه خط خودم باشه البته قبل ردیابی سوزوندم

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      با سلام دوست عزیز اگر قبل از ردیابی سوزاندید مشکلی پیش نمیاد.

      0