top
buy-second-hand-mobile-phone-with-full-assurance

گوشی دست دوم بخرید ولی با اطمینان بخرید!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

2

icon

اگر به هر دلیلی تمایل به خرید گوشی­­، تبلت و لپ­ تاپ دست دوم دارید، این مطلب آگاهی شما را کامل می­ کند تا با مشکلات احتمالی که ممکن است بعد از خرید پیش بیاد آشنا شوید و ناخواسته یک گوشی یا کالای سرقتی خریداری نکنید و درگیر عواقب آن نشوید.

از مجازات خرید و استفاده از گوشی­ های دست دوم و سرقتی اطلاع دارید؟

با افزایش شدید قیمت موبایل شاید شما هم به دلیل مقرون به صرفه بودن تمایل به خرید گوشی دست دوم داشته باشید. رشد هر روزه گوشی ­های هوشمند و افزایش ارزش قیمتی آن­ ها، باعث شده مشکلاتی از قبیل سرقت این کالاها به شدت افزایش پیدا کند. بسیاری از مواقع این گوشی­ های دزدی در بازار سیاه خرید و فروش می­ شوند و ممکن است خریداران از این موضوع با خبر نباشند. همان­ طور که احتمالا همه ما می­ دانیم خرید‌، ‌فروش و استفاده به هر نحوی از گوشی‌های سرقتی جرم محسوب می ­­شود و پیگرد قانونی دارد.

ساده ­ترین حالتی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، سوء استفاده افراد و برخی فروشندگان از عدم آگاهی مردم و فروش یک گوشی کارکرده و دزدی به افراد است.

مراقب خرید گوشی سرقتی باشید
خرید گوشی دست دوم

پس اگر شما هم به فکر خرید یک گوشی دست دوم هستید برای درگیر نشدن با عواقب خرید این گوشی­ ها ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

خریدار کالای سرقتی در دو حالت مجرم شناخته می­ شود:

  • ابتدا حالتی را درنظر بگیرید که خریدار با علم به این مساله که کالا سرقتی می ­باشد اقدام به خرید می ­کند. اگر کسی با علم به این موضوع و آگاهانه اقدام به معامله کند برابر قانون مجازات اسلامی به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • و دوم اینکه دلایل و نشانه­ های اطمینان ­آوری مبنی بر سرقتی بودن گوشی وجود داشته و خریدار از آن چشم ­پوشی کرده است. منظور ما دلایلی است که ایجاد شک می­ کند، مثلا مکان فروشگاه یا فرد مورد نظر.

این را در نظر داشته باشید که در حالت دوم ، در واقع فرد خریدار با خرید کالا جرمی مرتکب نشده است اما باید برای رفع اتهام با دلایل محکمه پسندی اثبات کند که متوجه مسروقه بودن کالا نبوده است.

در این قسمت با یک مثال ساده شما را همراهی می کنیم: در نظر بگیرید گوشی که شما خریداری کردید در سامانه “اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال” به عنوان کالای سرقتی ثبت شده باشد و شما از سرقتی بودن آن بی ­خبر باشید. این­جا با اولین استفاده شما از گوشی، سیم­ کارت شما ردیابی شده و شما به عنوان متهم به مراجع قضایی خوانده می­ شوید.

چگونه هنگام خرید یک گوشی دست دوم از سرقتی نبودن آن مطمئن شویم؟

در مقابل اقدامات مهم و موثری که همیاب24 برای مقابله با معضل بزرگ سرقت گوشی و سایر کالاهای دیجیتال در کشور داشته است، اقداماتی موثری را هم در این جهت انجام داده که کمک شایانی به تشخیص کالاهای سرقتی هنگام خرید می ­کند و خریداران را از به دام افتادن نجات می ­دهد.

حتما بخوانید: چگونه از شیپور و دیوار گوشی، تبلت و لپ تاپ بخریم؟

۳ نکته طلایی که قبل از خرید گوشی دست ­دوم باید بدانید:

  • ابتدا چک کنید که گوشی، تبلت و یا لپ­ تاپی که قصد خرید آن را دارید دارای کارتن و سایر اقلام همراه باشد.
  • سپس برای اطمینان از رجیستر بودن و سرقتی نبودن گوشی و تبلت، شماره 15 رقمی IMEI گوشی ( یک کد منحصر به فرد که بر روی کارتن یا پشت گوشی درج شده و یا با شماره­ گیری #06#* بدست می­ آید) را به صورت رایگان از سامانه همیاب 24 استعلام بگیرید.
  • در همیاب 24 برای لپ ­تاپ نیز می­ توانید شماره سریال آن را وارد نمایید تا اطمینان حاصل کنید که به عنوان کالای سرقتی یا گمشده در سامانه ثبت نشده باشد.
  • در صورتی که از سرقتی نبودن کالا اطمینان حاصل کردید باید هنگام خرید گوشی دست دوم مراحل انتقال مالکیت برای شما انجام شود، در غیر این صورت با وارد کردن سیم کارت جدید در گوشی موبایل، پس از یک ماه گوشی شما غیرفعال خواهد شد.

همیاب 24 به شما کمک می کند تا هر زمانی که قصد خرید گوشی، تبلت و یا لپ­ تاپ داشتید، به صورت همزمان از رجیستر بودن و سرقتی نبودن آن در همان لحظه مطلع شوید

شاید خنده­ دار باشد اما این مشکل امروزه به قدری شایع است که ممکن است گوشی که همین الان در حال استفاده از آن هستید سرقتی و متعلق به شخص دیگری باشد. بر همین اساس فروشنده ­های معتبر هنگام خرید به خریداران پیشنهاد می­ کنند از طریق چک کردن با شماره IMEI گوشی و تبلت و شماره سریال لپ ­تاپ در سامانه همیاب 24 و یا از طریق اپلیکیشن آن از سرقتی نبودن کالا مطمئن شوند.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز