top
destination-of-stolen-mobile-phones

سرنوشت گوشی های سرقتی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

206

icon

در این مطلب قصد داریم به مسائلی پیرامون دلایل سرقت گوشی موبایل، شیوه های سرقت گوشی، سرنوشت گوشی های سرقتی، روش های پیشگیری و در امان ماندن در مقابل این نوع سرقت ها، روش های پیگیری و رسیدن به دستگاه سرقتی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

همیاب 24، سامانه اعلام سرقت و ردیابی گوشی، تبلت و لپ تاپ

چرا سرقت گوشی موبایل؟

آمار سرقت گوشی تلفن همراه متاسفانه بیشتر از گذشته رو به افزایش است. از دلایل افزایش سرقت گوشی می‌توان به افزایش قیمت گوشی در بازار و افزایش کاربران گوشی های هوشمند و گران قیمت اشاره کرد.

سارقین گوشی‌های موبایل، هر روز شیوه‌های جدیدتری برای این اعمال به کار می‌بندند. شیوه‌هایی که گاه در حدی جدید و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است هیچ ‌کدام از ما تصورش را هم نکنیم و متاسفانه در برخی از موارد این تنها جنبه مادی نیست که متوجه مالباخته می شود.

شیوه های مرسوم در سرقت گوشی موبایل

از سرقت‌های دستی تا مسلحانه

استفاده از موتور سیکلت، قاپیدن گوشی از دست، کیف یا جیب افراد، یکی از متداول‌ترین شیوه‌هایی است که سارقان از مدت‌ها پیش برای سرقت گوشی به کار مي‌بستند. اما اکنون با هوشیاری مردم نسبت به این قضیه سارقان راهکارهای جدیدتر و البته پرخطر‌تری را به کار می‌بندند. سرقت با استفاده از اسپری‌های اشک آور، سرقت گوشی با تهدید چاقو و حتی در برخی از موارد سرقت گوشی با تهدید اسلحه صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید: سارقین موبایل قاپ را در یک نگاه شناسایی کنید (از زبان یک افسر پلیس جنایی)

بنابر گزارش‌های ارسالی، برخی از این سرقت‌ها با بروز کشمکش و زد و خورد بین صاحب‌ گوشی و سارق توأم شده، که اکثرا به بروز صدماتی برای مالباخته منجر می‌شود.

سرنوشت گوشی‌های سرقتی

اگر گذرتان به خیابان جمهوری و حواشی مراکز خرید و فروش گوشی موبایل افتاده باشد، حتما با انبوه دستفروشانی که گوشی‌هاي بدون جعبه در دست دارند و شما را دعوت به خرید می‌کنند، مواجه خواهید شد. این‌ها همان فروشندگان گوشی‌های سرقتی هستند.

فروشندگانی که یا خود اقدام به سرقت کرده یا مالخرند! در هر حال رابطه‌ای تنگاتنگ با سرقت دارند.

گروهی نیز حتی در قاب و جعبه‌های نو به فروش می‌رسند. مرتضی‌ابراهیم‌زاده، یکی از فعالان بازار گوشی علاءالدین می‌گوید: بارها نسبت به تجمع این افراد مقابل پاساژ تذکر داده و شکایت کرده‌ایم، اما فایده‌ای ندارد و این دستفروشان در حدی بی‌باک شده‌اند که گوشی‌هاي سرقتی را بابت فروش به مغازه‌دارها به ویژه تعمیرکاران پیشنهاد می‌دهند.

وی افزود: اگر چه این گوشی‌ها قیمت کمی دارند و قطعا سود زیادی عاید خریدار می‌کنند، اما خرید آن به دردسرهای پس از آن نمي‌ارزد. یکی دیگر از فعالان بازار گوشی هم به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: معمولا این گوشی‌های با قیمتی حدود يك‌ دوم یا حتی يك‌ سوم گوشی‌هاي آکبند به فروش می‌رسند. اما طرفداری در بازار ندارند. برای اطلاع از نکات مهم خرید گوشی دست دوم کلیک کنید.

نکته: خریداران گرامی، در صورتی که می خواهید هنگام خرید ناخواسته یک کالای سرقتی را خریداری نکنید حتما رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه را از سامانه همیاب24 استعلام بگیرید.

نحوه ردیابی گوشی های سرقتی

کم نیستند افراد مالباخته یا بهتر بگوییم گوشی باخته‌ای که در گذشته با وجود پیگیری گوشی سرقتی موفق به یافتن گوشی یا حتی سارق نشده‌اند.

در گذشته موضوع سرقت گوشی ناشی از نقص سیستم شناسایی و کدگذاری کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی در کشور بود، اما درحال حاضر خوشبختانه در کشور ما هم همانند کشورهای پیشرفته امکان شناسایی گوشی تلفن همراه و سایر کالاهای دیجیتال همانند تبلت و لپ تاپ از طریق شماره سریال یا شماره IMEI آن وجود دارد و صاحب کالا با ارائه این کد به سامانه کشوری همیاب24 می تواند در صورت برقراری تماس دستگاه خود را ردیابی کند. علاوه بر این با ثبت مشخصات دستگاه سرقتی خود در سامانه همیاب 24، این سامانه می تواند با اطلاع رسانی به اصناف سراسر کشور از خرید و فروش دستگاه شما در بازار جلوگیری نماید. در واقع پس از ثبت مشخصات دستگاه در سامانه گوشی شما به عنوان یک کالای سرقتی وارد لیست سیاه می شود.

سامانه کشوری همیاب 24 علاوه بر ردیابی دستگاه در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی به اصناف سراسر کشور از خرید و فروش کالا و وقوع جرم های بعدی جلوگیری کرده و کالای سرقتی را در بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کلانتری ها جستجو کرده و به اطلاع شما می رساند. از طریق سرویس استعلام رجیستری و سرقتی که در این سامانه ارایه شده شما می توانید قبل از خرید، رجیستر بودن و سرقتی نبودن کالا را استعلام بگیرید و ناخواسته مرتکب جرم خرید یک کالای سرقتی نشوید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.3/5 - (41 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. امید فرجی گفت:

    با سلام گوشی من چند وقت پیش گم کردم اعلام سرقت کردم سیم کارت به نام یکی دیگه انداختن دیگه هم پیدا نشد
    صاحب سیم کارتم روحش خبر نداشت غریبه بوده بعد الان احتمالش هست برد گوشی رو عوض کنن و یه جعبه و سریال جدید روش بزنن بازم پیدا میشه

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز.بعد سرقت گوشی باید سیمکارت‌های گوشی سوزانده شود و هر چه سریعتر گوشی در سامانه همیاب24 ثبت شود تا ردیابی شما فعال شود.
      با توجه به آمار ردیابی مثبت این سامانه احتمال این کار بسیار کم است.

      0
  2. نیایش چائی چیان گفت:

    سلام خسته نباشید
    من امشب رفتم کافی نت تو مغازه گوشیمو زدن درصورتی که من متوجه نشدم سریع در سایت ثبت کردم
    امکان پیدا کردنش هست ؟؟چه مدت طول میکشه؟؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. به خاطر این اتفاق متاسفیم. اما طبق آمار سامانه همیاب 24 از هر سه گوشی یک گوشی سالم به مالباخته تحویل داده میشود

      1
  3. بهادر رحیمی گفت:

    سلام گوشی من رو از داخل مغازه دزدیدن به عنوان جنس خریدن اومده گوشی را برده زنگ زدم گوشیم خاموش بود اینجا دوربین دار از برداشتنش فیلم ندارم ولی عکس را دارم دارم بعد توی همیار سبت نام کردم الان 1 ماهی میشه که گوشیمو بردن آیا احتمال داره پیداشه

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      اگر گوشی خود را در همیاب24 ثبت کردید لطفا شکیبا باشید بسیاری از ردیابی‌هایی مثبت در سامانه همیاب ۲۴ پس از ماه‌ها ردیابی متعدد است.

      1
  4. بهادر گفت:

    سلام گوشی من رو از داخل مغازه دزدیدن به عنوان جنس خریدن اومده گوشی را برده زنگ زدم گوشیم خاموش بود اینجا دوربین دار از برداشتنش فیلم ندارم ولی عکس را دارم دارم بعد توی همیار سبت نام کردم الان 1 ماهی میشه که گوشیمو بردن آیا احتمال داره پیداشه

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. بابت این اتفاق متاسفیم
      لطفا شکیبا باشید بسیاری از ردیابی‌هایی مثبت در سامانه همیاب ۲۴ پس از ماه‌ها ردیابی متعدد است.

      0
  5. با سلام گوشی همسرم دیشب به سرقت رفت امروز صبح رفتم فرم همیاب رو در سامانه ثبت کردم .سیم کارت رو هم سوزاندم آیا امیدی هست برای پیدا شدنش مدل گوشی هم شیائومی not11s هستش .اگه خوردش کنن چی پیدا میشه؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. به خاطر این اتفاق متاسفیم اما نگران نباشید با توجه به آمار ردیابی‌ مثبت سامانه در طول روز از هر سه گوشی، یکی ردیابی شده و به مالباخته بازمیگردد.

      0
  6. سلام
    اطلاعات شخصی داخل گوشیم چی میشه؟ امکانش هست سارقین دسترسی پیدا کنن؟

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. شما میتوانید اطلاعات خود را از طریق جیمیل از راه دور پاک کنید.

      0