top
برای ردیابی گوشی سرقتی چه اقداماتی لازم است؟

برای ردیابی گوشی سرقتی چه اقداماتی لازم است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

10

icon

اولین سوالی که پس از سرقت گوشی به ذهن ما می رسد این است که برای ردیابی و یافتن گوشی سرقتی خود در ایران چه اقدامی بایستی صورت گیرد؟

مدت زمان پیگیری گوشی سرقتی

زمانی که گوشی موبایل شما گم شده و یا به سرقت می رود، برای ردیابی قانونی گوشی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول

ابتدا باید برای جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارت خود نسبت به سوزاندن سیم‌کارت فعال روی گوشی اقدام نمایید. به منظور سوزاندن و یا مسدود کردن سیم کارت می توانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری اقدام نمایید.

مرحله دوم

سپس به جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی در اپراتور های مخابراتی می توانید از طریق سامانه کشوری همیاب۲۴ اقدام نمایید. از این طریق علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.
ردیابی در اپراتورهای مخابراتی از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی (کد IMEI) که معمولا پشت گوشی و یا کارتن آن درج شده است انجام می شود. برای اطلاع از روش های بدست آوردن شماره IMEI این مطلب را مطالعه کنید.

مرحله سوم

بعد از اعلام سرقت در سامانه کشوری همیاب۲۴ و دریافت نتیجه مثبت ردیابی از سامانه، با در دست داشتن موارد زیر به یکی از مراجع محترم قضایی مراجعه نمایید:
۱- مدرک شناسایی
۲- جعبه گوشی سرقتی و یا فاکتور خرید (به منظور اثبات مالکیت گوشی مسروقه)
۳- پرینت ردیابی مثبت از سامانه همیاب۲۴

پس از مراجعه به مرجع قضایی نسبت به طرح شکواییه و ثبت ثنا (به منظور اطلاع از وضعیت پرونده خود) اقدام کنید. سپس نامه استعلام به نمایندگی حقوقی اپراتور را از مرجع قضایی دریافت و به منظور دریافت مشخصات صاحب سیم کارت (سارق) به رابطین حقوقی اپراتور مستقر در محل سکونت خود تحویل نمایید. رابطین حقوقی به طور معمول، ظرف مدت یک هفته تا دوماه پاسخ نامه استعلام را به مرجع قضایی مربوطه ارسال می کنند.

بیشتر بخوانید…
توصیه می‌کنم برای آگاهی از رونددادگاهی و شکایت بعد از ردیابی مثبت گوشی سرقتی و مفقودی در سامانه همیاب 24 از مقاله راهبردی پس از ردیابی مثبت گوشی موبایل چیکار کنم؟ استفاده کنید.

سوالات متداول:

نحوه مسدود کردن و یا سوزاندن سیم کارت

با توجه به نوع سیم کارت خود به یکی از لینک های زیر بروید:

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. حسن رضایی گفت:

    با سلام میخوام بدونم بعداز سرقت یا گم شدن گوشیم و طی کردن مراحلی که گرفتید تا چه مدت پلیس پیگیر پیداشدن گوشیم هست .چون شاید ظرفی که گوشی رو سرقت یا پیدا میکنه مثلا شیش ماه یا یک سال بعد سیم کارت داخلش بندازه وا بخواد ازش استفاده کنه

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام حسن عزیز. بستگی به بسته انتخابی شما دارد بعد از پایان دوره میتوانید آن را تمدید نمایید

      0
  2. نگار شهبازی گفت:

    دوشنبه ی این هفته گوشی من رو دزدیدند میخاستم بدونم چقدر طول میکشه پیدا بشه و اینکه اصلا پیدا میشه یا کلا باید بیخیال بشم؟!

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. با توجه به آمار ردیابی‌ مثبت سامانه در طول روز از هر سه گوشی، یکی ردیابی شده و به مالباخته بازمیگردد.
      ابتدا حتما باید سیم‌کارت‌های موجود در گوشی سرقتی خود را بسوزانید در غیر این صورت در روند ردیابی شما اختلال ایجاد شده و ردیابی شما بی‌نتیجه خواهد شد
      و همچنین توجه داشته باشید که مسئولیت هرگونه ارتکاب جرم از جمله کلاهبرداری، مزاحمت، تهدید و… با سیم‌کارت بر عهده صاحب سیم‌کارت است

      سپس در لینک زیر اقدام به ثبت مشخصات گوشی سرقتی خود بفرمایید و ردیابی آن را فعال کنید تا هرزمان در گوشی سرقتی شما سیم‌کارتی قرار گرفت ردیابی شده و از طریق پیامک و تماس تلفن گویا به شما اطلاع داده شود.

      لینک ثبت در سامانه
      https://hamyab24.ir/l/zi

      0
  3. امیر غضنفری گفت:

    یه آقایی معتاده و نزدیکی خونه ما تو پارک بود گریه میکرد و میگفت که خسته شدم میخواهم بروم کمپ ترک اعتیاد پول ندارم میخواهم گوشیم رو بفروشم با پولش برم کمپ گوشی اون سامسونگ بود از اینها بود که باطریش در نمیامد که imei گوشی رو چک کنم که ببینم راست میگه یا گوشی سرقتیه از کجا بفهمم که راست میگه که حتی پول بیشتری هم هزینه کنم و ببرمش کمپ یا اینکه دروغ گویی بیش نیست و گوشی سرقتیه

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز شما میتوانید از طریق لینک زیر و وارد کردمن imei استعلام سرقتی نبودن، اصلالت(رجیستری) و گارانتی را استعلام بگیرید.
      https://hamyab24.ir/

      1
  4. سعید صادقی گفت:

    سلام من رفتم گوشی دست دوم بخرم صاحب گوشی سه روز مهلت تست بهم داد و نصف پولو بهش دادم و گفت گوشیو ببر اگه خوشت اومد و سالم بود بیا کارتونشو بدم بهت ونصف بقیه پولو بده منم بردم بعد سه روز استعلام که گرفتم اعلام سرقت خورده بود سیمکارتو دراوردم سریع و گوشیو با بدبختی تونستم طرفمون پیدا کنم و گوشیو دادم و پولو گرفتم ولی همتا بهم زنگ زد گفت خطت داره ردیابی میشه من چیکار کنم الان خواهشا یه جواب درست بهم بدید

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز لطفا imei گوشی سرقتی را در سامانه همیاب24 ثبت کنید تا هر چه زودتر به دست صاحبش برسد
      لینک ثبت کالای پیدا شده
      ممنون از شما

      0
  5. حمیدباغچقی گفت:

    سلام،کلا هزینه ثبت نام همیاب چقدره،برلی گوشی؟بعد بذلی تمدیدش چقدر باید بدیم،لطفا کامل بنویسید که مردم بدونن باید هر ماه یا هر بار جقدر پول خرج کنن،که شاید گوشی پیدا بشه،دیروز یکی اومد مغازه من یه گوشی برای فروش داشت،از همیاب استعلام کردم سرقتی بود و نخریدم،اما میخوام بدونم تا چند وقت گوشی ردیابی میشه لطفا راستش رو بگید،ممنون

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز سپاس گذاریم از اینکه قبل از خرید گوشی سرقتی، آن را در سامانه همیاب24 استعلام گرفتید. این کار شما باعث می‌شود که مالباخته زودتر به گوشی سرقتی شان برسند.
      در پاسخ به سوالتان با ید به شما بگویم که با توجه به مدت زمانی که شما ردیابی را فعال میکنید هزینه ردیابی متفاوت است.

      0