top
1

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با همیاب24

زمان مطالعه: 5 دقیقه

3

icon
untitled

مصاحبه با بهروز فتح‌آبادی هم‌بنیانگذار استارت‌آپ همیاب24

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با همیاب24 که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است.
نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
بهروز فتح‌آبادی هستم، از سامانه همیاب24. نخستین و گسترده‌ترین سامانه کشوری اطلاع‌رسانی و ردیابی کالای دیجیتالی گمشده در کشور.
این سامانه دو قسمت دارد که یک قسمت آن اطلاع‌رسانی و جست‌و‌جوی رایگان است، به این صورت که کاربر پیش از خرید‌ کالای دیجیتال به شکل رایگان وارد سامانه می‌شود، شماره سریال یا IME کالای خود را وارد می‌کند تا مطمئن شود کالای موردنظر سرقتی نیست. قسمت دیگری که به‌ تازگی به سامانه اضافه کرده‌ایم، ردیابی از طریق اپراتورهای مخابراتی است که به مدت دو ماه این ردیابی به فاصله پنج روز یک‌بار انجام می‌پذیرد. در این شرایط اولین سیم‌کارتی که در گوشی مفقودی شما قرار بگیرد ردیابی انجام می‌پذیرد و کد رهگیری در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

این ایده چطور به ذهنتان رسید؟
سرقت از مغازه لپ‌تاپ فروشی همکارم باعث شد که به‌صورت جدی برای حل این موضوع راهکاری ارائه دهم. این ایده را در اولین استارت‌آپ ویکند نیشابور ارائه دادیم که ایده برتر شد. بعدازآن تیم‌سازی انجام دادیم و هم‌اکنون یازده نفر نیروی مستقیم و تعدادی هم نیرو به‌صورت غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند.

قبل از اینکه این سامانه را راه‌اندازی کنید از کجا مطمئن بودید که سرویسی که ارائه می‌کنید در بازار نتیجه می‌گیرد؟
قبل از شروع کار از افرادی که کالای آن‌ها گم شده بود، تحقیقات میدانی انجام دادیم. کالایی که در شهرهای کوچک گم شود را می‌توان با پخش تراکت پیدا کرد ولی در شهرهای بزرگ این کار امکان‌پذیر نیست. این یک مشکل اجتماعی است که حتی فروشندگان هم بستر مناسبی برای استعلام کالا ندارند. سارقان برای کالایی که دزدیده می‌شود جعبه‌هایی می‌سازند که خریداران متوجه این موضوع نمی‌شوند. بر اساس تحقیقات میدانی و صحبت‌هایی که با پلیس داشتیم به سمت بزرگ‌تر کردن سرویس همیاب24 رفتیم.

برای معرفی این سامانه به بازار و جذب مشتری چه‌کارهایی انجام دادید و چه سیاست‌هایی داشتید؟
از پایه روی این موضوع کار کردیم که تمام مشکلات آن را از بین ببریم، می‌خواستیم یک سامانه مرجع در کشور باشیم و این موضوع برای ما اهمیت بالایی داشت. یک تیم خیلی خوب از برنامه‌نویس‌ها که عضو هیئت‌علمی بودند را تشکیل دادیم. در مرحله دوم به تولید محتوا پرداختیم و در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات کردیم، بازاریابان مستقیم خودمان را به اصناف فرستادیم تا با مغازه‌داران صحبت کنند که در قبال درصدی از سود، از سامانه ما استفاده کنند.

نحوه تأمین سرمایه شما به چه شکل بوده است؟
هیئت‌مدیره به شکل مستقیم روی پروژه ما سرمایه‌گذاری کرد.

در مذاکراتی که با نهادهای مختلف داشته‌اید آیا به نتیجه‌ای هم رسیده‌اید؟
با معاونت پیشگیری دادگستری خراسان جلسات همفکری داشتیم که در حال نوشتن تفاهم‌نامه هستیم. با پلیس پیشگیری جرم تهران و پلیس فتا هم جلساتی داشتیم. همچنین در نیشابور به تمام فروشندگان اجبار شده است تا قبل از فروش کالا در سامانه همیاب24 جست‌و‌جو کنند.

شما بازار هدف خاصی دارید، یا فروشندگان کل ایران را مورد هدف قرار داده‌اید؟
در کشور دو گروه مدنظر ما است، افرادی که مال‌باخته هستند و افرادی که کالای دیجیتال جدید خریداری می‌کنند.

از سرویسی که ارائه می‌دهید بازخوردهایی گرفته‌اید؟
بله، از اردیبهشت ۱۳۹۵ به‌صورت مستقیم شروع به عضوگیری کردیم و بزرگ شدیم. در یک ماه اخیر ۳۵٫۱ درصد از کالاهایی که در سامانه ثبت شده‌اند را موفق شدیم به مالباختگان برسانیم که این شامل اصناف و ردیابی می‌شود.

نحوه ارتباط شما با مشتریان به چه شکل است؟
ما با هر کاربری که در سایت برای اطلاع‌رسانی ثبت‌نام می‌کند، تماس می‌گیریم پشتیبان از آن‌ها سؤال‌هایی می‌پرسد که چگونه و در کجا کالای آن‌ها گم شده است. کسب‌و‌کارهای نوپا با مشتریان خود تعامل داشته باشند چراکه بهترین بازخوردها را آن‌ها می‌دهند.
کالاهای سرقتی معمولاً در فروشگاه‌های دیجیتالی به فروش می‌رسد که سرویس ما می‌تواند راه‌حلی برای آن باشد به این صورت که پیش از قرار‌گیری محصول در سایت، در سامانه ما چک شود.
ما بازخوردهایی داشتیم که افراد توانسته‌اند کالاهای گم شده خود را در این فروشگاه‌های اینترنتی پیدا کنند. همه این دستاورد به دلیل تعامل و صحبت‌هایی است که با مشتری‌هایمان داشته‌ایم و این تعامل، کمک بزرگی به پیشرفت کسب‌وکار ما کرده است.

همیاب ۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

وب سایت مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. جمال آریایی گفت:

    سلام وقت بخیر .گوشی منو دوروز پیش تو ماشین ازم دزدیدن دارو ندارم توگوشی هستش دانشجوی ارشد هستم هزاران فایل وعکس وفیلم توگوشی دارم که نمیخام حتی حذف هم بشن ….میخاستم بدونم ایا اگر شخصی که گوشی منو دزدیده بخواد سریال گوشی را عوض کنه یا به هر نحو تغییر بده سامانه همیاب 24 متوجه میشه یا خیر؟……التماس میکنم به دادم برسید ممنونتون میشم ….

    0
    1. محمد ایروانی گفت:

      سلام

      تغییر سریال گوشی به راحتی امکان پدیر نیست همچنین در صورت استفاده سارق از گوشی ما متوجه قضیه خواهیم شد.

      0