top
ways-of-encrypting-on-gallery-and-settings-and-apps-in-android

روش های رمزگذاری روی گالری، تنظیمات و برنامه های اندروید

زمان مطالعه: 15 دقیقه

12

icon

همانطور که می‌دانید حفظ امنیت و اطلاعات خصوصی کاربران در گوشی های هوشمند امر بسیار مهمی است. خوشبختانه پلتفرم اندروید با داشتن برنامه ها و ابزارهای مورد نیاز برای حفظ امنیت اطلاعات خصوصی و شخصی شما را فراهم کرده است. در نظر داریم چند روش برای پنهان کردن اطلاعات خصوصی و بالا بردن امنیت دستگاه اندرویدی در اختیار شما قرار دهیم. با همیاب24 همراه باشید تا با رمزگذاری روی گالری، تنظیمات و برنامه های اندروید آشنا شوید.

فهرست عناوین

همیاب24 سامانه اعلام سرقت و ردیابی گوشی، تبلت و لپ تاپ

رمزگذاری یا encrypt چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

اجازه دهید پیش از آنکه فعال کردن encrypt را به شما آموزش دهیم برای درک بهتر عملکرد آن توضیح دهیم که در واقع رمزگذاری گوشی چیست و جوانب مثبت و منفی آن را برای شما شرح دهیم.

ابتدا در جریان باشید که رمزگذاری یا encrypt یک راه حل قطعی برای محافظت از اطلاعات شخصی و داده ها در برابر افراد کنجکاو و کسانی که قصد دزدی اطلاعات شما را دارند نیست، مخصوصا زمانی که شما این اطلاعات را از اینترنت دریافت کرده باشید. اما رمزگذاری دستگاه موجب می شود تا دسترسی به اطلاعات خصوصی شما در گوشی هوشمندتان تنها با وجود یک گواهینامه امکان پذیر باشد. البته که این رمزگذاری در ورای قفل صفحه نمایش قرار می گیرد و شما می توانید با وجود داشتن قفل یا باز کردن صفحه نمایش همچنان اطلاعات خصوصی خود را رمزگذاری کنید.

در واقع اگر کاربر اطلاعات، موسیقی، برنامه ها و عکس های مورد نظر خود را رمز گذاری کند این اطلاعات بدون داشتن رمزی که برای آن ها قرار داده اید قابل دسترسی نخواهند بود و در چنین شرایطی اطلاعات شما در یک محیط مورد اعتماد اجرا و ذخیره می شوند که از حملات نرم افزاری در امانند. برای فعال کردن چنین قابلیتی نیاز است که گوشی خود را مانند مراحل زیر رمزگذاری و رمزگشایی کنید.

تصویر الگوی رمزنگاری

برای بسیاری از کاربران اندرویدی این مراحل بسیار آسان است. بطوریکه شما رمز عبور مورد نظر خود را وارد می کنید و هر زمان که خواستید به اطلاعات محرمانه و خصوصی خود دست پیدا کنید با وارد کردن رمز می توانید به تمام فایل های مخفی خود دست پیدا کنید و این ویژگی به آن معنی است که اگر گوشی هوشمند شما در دست کسی غیر از شما قرار بگیرد بدون وارد کردن رمز امکان دسترسی به فایل های محرمانه شما را نخواهد داشت.

اما لازم است که از پیش چند نکته در مورد این قابلیت را برای شما متذکر شویم. اول از همه اینکه باز کردن فایل های رمزگذاری شده نیاز به قدرت پردازش زیادی برای اجرای فایل های پنهان در دستگاه دارد. همین امر موجب می شود تا در دیوایس های قدیمی تر سرعت خواندن اطلاعات توسط حافظه هم کمی کندتر صورت گیرد.

دوم اینکه تنها برخی از گوشی های اندرویدی، گزینه ای برای حذف فایل های رمزگذاری در دستگاه را ارئه می دهند. در واقع رمزگذاری فرایندی است که در بیشتر گوشی های هوشمند و تبلت ها وجود دارد و اگر دیوایس شما گزینه ایی برای حذف رمزگذاری فایل ها را در گوشی ارائه نمی دهد، نیاز است که یک بار گوشی خود را ریست فکتوری یا همان تنظیم مجدد کارخانه کنید تا این اطلاعات رمزگذاری شده حذف شود. اما حتما قبل از انجام این کار در جریان باشید که امکان دارد همه اطلاعات شما حذف شود.

برای دانلود برنامه ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده کلیک کنید.

رمزگذاری فایل ها در دستگاه های اندرویدی

رمزگذاری کردن فایل ها و اطلاعات خصوصی در گوشی های اندرویدی تقریبا در همه دیوایس ها به یک شکل صورت می گیرد و همه مراحل یکسانی دارند اما ممکن است که روش های آن ها در طول سال ها کمی تغییر کرده باشد و امروزه در بعضی از دیوایس های اندرویدی مثل نکسوس 6 و 9 این قابلیت به طور پیش فرض فعال است و اندروید این قابلیت را بسیار ساده کرده است.

دوست عزیز قبل از خواندن ادامه متن حتما اپلیکیشن ضد سرقت و ردیاب گوشی را نصب نمایید. زیرا با نصب این برنامه کمک زیادی به امنیت خود کرده‌اید. با نصب برنامه ضد سرقت و ردیاب گوشی دیگر نگران سرقت و مفقود شدن گوشی خود نخواهید بود. و به راحتی می‌توانید گوشی خود را از لحاظ سلامت، تست نمایید و به کدهای ussd پرکاربرد گوشی‌تان دسترسی خواهید داشت و ….
همیاب ۲۴ سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی کالای دیجیتال تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

رمزگذاری از طریق تنظیمات گوشی

رمزگذاری در دستگاه هایی با اندروید 5.0 و بالاتر

طریقه فعال کردن رمزگذاری برای گوشی های هوشمند و تبلت هایی که اندروید 5.0 لالی پاپ و جدیدتر از آن را اجرا می کنند به این صورت است که شما می توانید با رفتن به منو تنظیمات و مراحل Settings > Personal > Security بخش رمزگذاری گوشی را پیدا کنید.

رمزگذاری دستگاه های بالاتر از اندروید 5

در این بخش حتما با گزینه “Encrypt phone” یا “Encrypt tablet” روبرو خواهید شد. حالا در این مرحله برای اطمینان از عدم خاموش شدن گوشی در حین اجرای روند از شما درخواست می شود تا دیوایس خود را شارژ کنید. اگر اولین بار است که می خواهید این قابلیت را فعال کنید از شما خواسته می شود تا PIN کد یا پسورد خود که در هنگام روشن و خاموش کردن دیوایس استفاده می کنید را وارد کنید. اکنون می توانید پسورد جدید را برای رمزگذاری فایل های خصوصی انتخاب کنید اما مطمئن شوید که این رمز را فراموش نخواهید کرد.

رمزگذاری در دستگاه هایی با اندروید 4.0 و پائین تر

اگر شما دارای دیوایسی با اندروید کیت کَت 4.4 و یا قدیمی تر از آن هستید ابتدا باید PIN کد و یا رمز عبور را قبل از شروع به فرایند رمزگذاری فعال کنید. خوشبختانه این کار خیلی ساه است و شما می توانید با اجرای مراحل Settings > Security > Screen Lock ابتدا PIN کد و یا پَترن مورد نظرتان را برای قفل صفحه نمایش انتخاب و فعال کنید.

پس از اجرای این مرحله به منو تنظیمات برگردید و گزینه  “Encrypt phone” یا “Encrypt tablet” را انتخاب کنید. در این مرحله دیوایس به شما پیام هشدار می دهد که ابتدا باید پسورد یا PIN کد خود را تصدیق کنید و سپس می توانید رمز جدید را برای اجرای عملیات رمزگذاری انجام دهید.

رمزنگاری دستگاه ها در اندروید های کمتر از 4

رمزگذاری دیوایس شما ممکن است بسته به نوع دیوایس و قدرت پردازش آن و حجم اطلاعاتی که در گوشی خود دارید حدود یک ساعت و یا بیشتر زمان ببرد. زمانی که فرایند رمزگذاری به پایان رسدی شما می توانید PIN کد خود را وارد کنید و از دستگاه رمزگذاری شده خود استفاده کنید.

پس از رمزگذاری و بازگشت از منو امنیت در کارت حافظه دیوایس خود یک پوشه که رمزگذاری شده است را می یابید اما لازم نیست که از کارت حافظه برای نگهداری این اطلاعات استفاده کنید. اما اگر موزیک یا فیلم را رمزگذاری کرده اید نگهداری آن ها در کارت حافظه خیلی مناسب به نظر می رسد.

البته که چند نکته مهم هم وجود دارد اول اینکه با رمزگذاری کردن کارت حافظه میکرو SD شما دیگر نمی توانید از این کارت در سایر دستگاه های دیگر استفاده کنید، مگر اینکه رمزگذاری را بطور کامل از کارت حافظه پاک کنید. البته این کارت حافظه رمزگذاری شده همچنان قابلیت انتقال اطلاعات و فایل ها را از طریق پورت USB دارد اما این انتقال اطلاعات از طریق گوشی یا تبلت که در آن رمزگذاری شده است انجام می شود. به علاوه اینکه اگر شما دیوایس خود را قبل از رمزگشایی ریست کنید و سپس رمزگذاری کنید امکان دسترسی به اطلاعات شما در کارت حافظه از بین خواهد رفت بنابراین باید در این زمینه خیلی دقت کنید.

در نهایت انجام این عملیات خیلی ساده است و رمزگذاری فایل های شخصی یک روش عالی برای محفوظ ماندن اطلاعات و داده های خصوصی شما است و امنیت دستگاه اندرویدی شما را افزایش می دهد.

رمزگذاری از طریق برنامه های مختلف

AppLock ، برنامه قفل گذاری حرفه ای برای اندروید

یکی از معروفترین برنامه های قفل گذاری موجود در گوگل استور، AppLock است که بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید برنامه های مختلف مثل وای فای، بلوتوث، اینترنت گوشی و غیره را قفل کنید. حتی می توانید تماس های ورودی را قفل کنید و یا پروفایلهای قفل گذاری مختلف را تعریف کنید. یکی از گزینه های موجود در این برنامه، فعال شدن قفل در زمان و یا مکان خاص است، همچنین پیغامی مانند “the app hasstopped” که پیغامی متداول در اندروید است را نمایش دهد تا قفل بودن برنامه ها مشخص نشود.

برنامه app lock برای اندروید

می توان اپلیکیشن ها را مخفی کرد، مانع نصب برنامه ها شد و برای قفل مجدد برنامه زمان تعیین کرد. این اپلیکیشن حالتی برای ذخیره باتری دارد بنابراین در صورت استفاده از آن نیازی به نگرانی درباره عمر شارژ باتری ندارید. در حقیقت AppLock ابزاری قدرتمند با ویژگی های بسیار است که پبشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید.

Privacy Knight ، رمز گذاری برنامه های اندروید با پترن ، عدد و اثر انگشت

Privacy Knight که طراحی گروه علی بابا است، اپلیکیشنی رایگان است که با استفاده از آن می توانید به روش های مختلف اپلیکیشن های گوشی را قفل کنید. روش هایی مثل الگو (پترن)، رمز عددی، اثر انگشت و یا استفاده از تصویر صورت. هم چنین قادرخواهید بود تماس های وروردی، حذف برنامه ها، مخفی کردن نوتیفیکیشن های برنامه هایی مثل واتس اپ را نیز قفل کنید. یک ویژگی جالب این اپلیکیشن، عکس گرفتن از کسانی است که پسورد اشتباه را وارد کرده اند، است!

برنامه privacy knight

برنامه app lock برای پسورد گذاشتن روی گالری و برنامه های اندروید

احتمالا اسم نورتون آنتی ویروس مشهور به گوش شما خورده است. این شرکت یک برنامه ساده برای قفل گذاشتن روی اندروید ارائه کرده است، که می تواند گزینه خوبی برای استفاده رایگان باشد. با استفاده از Norton App Lock میتوان برنامه ها را با الگو، رمز عددی و یا اثر انگشت قفل کرد. از گزینه های موجود دیگر این برنامه، جلوگیری از حذف برنامه ها، تنطیم کردن ایمیل برای ریکاوری، عکس گرفتن از کسانی که سه بار رمز را اشتباه وارد کرده اند، می توان اشاره کرد.

برنامه app lock برای تنظیم پسورد در گالری برای اندروید

رمز گذاری روی برنامه های اندروید توسط Hexlock

یکی از اپلیکیشن های جدید که دارای ظاهر جذاب برای کاربران است، برنامه Hexlock است که با آن میتوان برنامه ها را با روش های مختلف قفل کرد. برای موقعیت های مختلف مثل کار، خانه می توانید پروفایل های مختلفی تنظیم کنید و براساس شبکه وای فایی که به آن وصل می شوید این پروفایل ها تغییر کنند. این اپلیکیشن تصویر و موقعیت مکانی افرادی که برای باز کردن قفل تلاش کرده اند را ذخیره میکند. اگرچه این اپلیکیشن رایگان است اما برای از بین بردن تبلیغات موچود در این برنامه نیاز به پرداخت $۱.۳۰ خواهید داشت.

برنامه قفل حرفه ای اندروید با اثر انگشت و رمز توسط App Locker:Fingerprint & Pin

یکی دیگر از اپلیکیشن های قفل، App Locker است که به خاطر ظاهر قدیمی که دارد زیاد محبوب نیست اما دارای ویژگی های منحصر به فردی مثل توانایی تنظیم و شخصی سازی قفل ها برای هر اپلیکیشن است. با این ویژگی می توانید به عنوان مثال قفل یک برنامه را اثر انگشت و دیگری را رمز عددی بگذارید. این برنامه رایگان است اما برای حذف تبلیغات و نسخه پرو آن نیاز است که هزینه ای را پرداخت کنید.

برنامه app lock fingerprint و pin for android

برنامه قفل پیشرفته و حرفه ای اندروید Keepsafe

Keepsafe یکی از ساده ترین برنامه های موجود در لیست ما است که همانند سایر برنامه ها قفل الگو، اثر انگشت و رمز عددی را دارا است و می توان برای قفل مجدد برنامه زمان تعیین کرد. می توانید اپلیکیشن را برای چندین ساعت غیر فعال کنید.

برنامه keep safe

برنامه قفل پیشرفته اندروید با اثر انگشت FingerSecurity

قطعا FingerSecurity یکی از بهترین ها در لیست امروز است که می توان از گزینه های امنیتی آن برای دیده نشدن برنامه ها و اطلاعات آنها استفاده کرد. سایر ویژگی های این اپلیکیشن می توان به تعیین زمان برای قفل مجدد برنامه، جلوگیری از حذف برنامه ها و استفاده از قفل اثر انگشت اشاره کرد.

نسخه رایگان این اپلیکیشن دارای مدت زمان محدود است و در نسخه پولی آن می توانید پس زمینه صفحه قفل شده را تغییر دهید، موقعیت های مکانی ایمن را اضافه کنید و از سایر ویژگی های این اپلیکیشن استفاده کنید.

برنامه finger security

AppLock – Fingerprint ، قفل گذاشتن روی برنامه اندروید توسط حسگر اثر انگشت

یکی از محبوبترین برنامه های قفل گذاری، AppLock – Fingerprint است که با استفاده از آن می توان روی برنامه های مختلف قفل های متفاوت گذاشت و پروفایل های قفل گذاری مختلف را تنظیم کرد و یا در زمان خاص و یا اتصال به شبکه وای فای خاص برنامه را فعال کرد. هم چنین می توانید تنظیمات سیستم، صفحه اصلی، چرخش صفحه را قفل کرد.

برنامه app lock finger print برای اندروید

یکی دیگر از قابلیت های این اپلیکیشن، امکان قفل کردن با فرستادن پیام و گرفتن عکس برای تلاش غیر مجاز برای باز کردن قفل است.

برنامه پسورد گذاری روی گالری ، اس ام اس  ، تماس و برنامه های اندروید MaxLock

MaxLock برنامه ای جذاب برای گوشی های روت شده اندروید است که براساس فریم ورک Xposed کار میکند و لازم است که این فریم ورک روی دستگاه شما نصب باشد. این برنامه رایگان روش های مختلف قفل گذاری دارد. ویژگی های دیگر MaxLock شامل ذخیره فایلی از تلاش ها برای باز کردن قفل، بازیابی و یا بکاپ گیری از برنامه های قفل شده است.

برنامه max lock

رمز گذاری روی برنامه های اندروید با CM

Cheetah Mobile طراح برنامه رایگان CM با استفاده از توصیه های کاربران از دوباره کاری در اپلیکیشن خود پرهیز کردند و این برنامه از اثر انگشت برای قفل کردن استفاده میکند. میتوانید تنظیماتی مثل وای فای و بلوتوث، برنامه ها را با آن قفل کنید و در صورت ۳ بار تلاش ناموفق از فرد عکس گرفته می شود. میتوانید با انتخاب خود از میان عکس های موجود روی دستگاهتان، برای پس زمینه قفل عکسی انتخاب کنید.

چگونه برای گالری رمز بگذاریم بدون برنامه

چگونه برای گالری رمز بگذاریم؟

برای قفل کردن یا رمزگذاری گالری یا هر بخشی از گوشی خود بدون نیاز به نصب برنامه‌های جانبی، اکثر دستگاه‌های اندروید و iOS (آیفون) امکانات امنیتی داخلی دارند. در ادامه نحوه رمزگذاری گالری برای هر یک از این دو سیستم عامل آورده شده است:

رمزگذاری گالری در دستگاه‌های اندروید:

  1. وارد تنظیمات دستگاه اندروید خود شوید.
  2. به بخش “امنیت و قفل صفحه” بروید.
  3. در این بخش، گزینه “قفل نما” یا “نمای انگشتی و پین” (یا مشابه) را انتخاب کنید.
  4. بعد از انتخاب این گزینه، شما می‌توانید رمزعبور یا الگوی قفل را انتخاب و تنظیم کنید.
  5. سپس در قسمت “اعمال برای” گالری را انتخاب کنید.
  6. اکنون گالری شما با رمزعبور یا الگوی قفل محافظت می‌شود.

رمزگذاری گالری در دستگاه‌های iOS (آیفون):

  1. وارد تنظیمات دستگاه iOS خود شوید.
  2. به بخش “Touch ID & Passcode” (یا “Face ID & Passcode” در دستگاه‌هایی که از Face ID پشتیبانی می‌کنند) بروید.
  3. اگر از Touch ID یا Face ID استفاده می‌کنید، باید آنها را فعال کنید.
  4. برای تنظیم یک رمزعبور، گزینه “Turn Passcode On” را انتخاب کنید و یک رمز عبور 6 رقمی تنظیم کنید.
  5. حالا وارد بخش “Allow Access When Locked” بشوید و اجازه دسترسی به گالری را غیرفعال کنید.

از این پس، برای دسترسی به گالری خود یا هر برنامه دیگری که شما محدود کرده‌اید، باید رمزعبور یا اثر انگشتی (در دستگاه‌های اندرویدی) خود را وارد کنید.

درنهایت

در مطلب فوق با روش های رمزگذاری روی گالری، تنظیمات و برنامه های اندروید توسط پین، حسگر اثر انگشت، پترن و.. بیشتر آشنا شدید و می توانید از آنها استفاده کنید و نظرات خودتان را درباره این اپلیکیشن ها با ما در میان بگذارید. همچنین اگر برنامه ی دیگری می شناسید که در لیست ما وجود نداشت آنرا به ما معرفی کنید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.1/5 - (112 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سلام
    ببخشید اگه این برنامه ها رو نصب کنیم دوباره میتونیم خود برنامه قفل کن و قفل های گذاشته شده رو حذف کنیم؟
    و احیانا این برنامه ها قابلیت اینو دارن که برای خودشونم رمز بذارن؟

    0
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام، تنها برخی از گوشی های اندرویدی، گزینه ای برای حذف فایل های رمزگذاری در دستگاه را ارئه می دهند. در واقع رمزگذاری فرایندی است که در بیشتر گوشی های هوشمند و تبلت ها وجود دارد و اگر دیوایس شما گزینه ایی برای حذف رمزگذاری فایل ها را در گوشی ارائه نمی دهد، نیاز است که یک بار گوشی خود را ریست فکتوری یا همان تنظیم مجدد کارخانه کنید تا این اطلاعات رمزگذاری شده حذف شود. اما حتما قبل از انجام این کار در جریان باشید که امکان دارد همه اطلاعات شما حذف شود.

      2
    1. با سلام دوست عزیز خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده است.

      0
  2. کامل و عالی بود. سپاس از دقتی که در نگارش مقاله به خرج دادید.

    3
    1. با سلام دوست عزیز از نظر لطف شما متشکریم.

      4
  3. مشکل همه نرم افزار ها چون app lock این است طرفی که میخواهد به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کندبه راحتی میتواند این نرم افزار ها را حذف کند
    این مانند این است که شما درب اتاق خواب خود را بسته کنید در حالی که درب آپارتمان شما باز است

    3
    1. @master-zohre گفت:

      کابر گرامی سلام
      ممنون از توجه شما، اما عموما برای حذف این اپلیکیشن ها باید رمز عبور تغیین شده وارد شود، در غیر اینصورت قادر به پاک کردن اپلیکیشن نمی باشید.

      5
  4. اموزش عالی و کامل بود ممنون

    29
    1. زهره عدالتی راد گفت:

      کاربر گرامی
      خواهش می کنم، از حسن نظر شما سپاسگزاریم

      5
    1. زهره عدالتی راد گفت:

      با سلام و عرض ادب
      خواهش می کنم، خوشحالم که این آموزش برای شما مفید واقع شده است.

      9