top
faking-imei-number-in-mobile-markets

جعل شماره IMEI در بازار موبایل | سامانه همتا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

21

icon

بر اساس بررسی‌های سامانه همتا مشاهده شده که افرادی اقدام به جعل شماره IMEI و کپی کردن آن بر روی دستگاه‌های دیگر می‌کنند؛ تا از این طریق طرح رجیستری را دور زده و با فعالسازی دستگاه‌های غیرمجاز، توانایی فروش آن‌ها به قربانیان را داشته باشند. حالا برای اینکه گوشی تقلبی نخریم باید چکار کنیم؟ با همیاب24 همراه باشید تا با جعل شماره IMEI در بازار موبایل آشنا شوید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

جلوگیری از جعل شماره IMEI در بازار موبایل

در جهت جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی به خریداران محترم تلفن همراه اعم از گوشی آکبند و کارکرده (دست دوم) اکیداً توصیه می‌شود، قبل از خرید گوشی و یا سایر دستگا‌ه‌های سیم‌کارت‌خور، حتماً از طریق یکی از درگاه‌های سامانه همتا و یا سامانه همیاب24 نسبت به استعلام رجیستری گوشی اقدام نموده و سپس در حضور فروشنده دستگاه را برای خود فعال سازی نمایند. همچنین، اکیداً توصیه می‌شود که از فروشگاه‌های غیرمجاز، دست‌فروشان و فروشندگان غیرمستقر خرید انجام ندهند و حتماً فاکتور ممهور به مهر رسمی فروشگاه که شماره IMEI تلفن همراه در آن درج شده است را دریافت نمایند تا در جبران خسارت احتمالی به مشکل برنخورند. برای آموزش نحوه فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا | رجیستری گوشی کلیک کنید.

توجه: تمامی دستگاه‌های دارای شماره IMEI جعلی پس از ورود به شبکه‌ اپراتوری در مدت زمان بسیار کوتاهی توسط سامانه همتا شناسایی شده و ظرف مدت سه روز تمامی خدمات اپراتوری دستگاه مربوطه قطع خواهد شد.

حتما بخوانید: اقدامات لازم برای خرید گوشی نو و کار کرده پس از اجرای طرح رجیستری

مجازات تغییر شماره IMEI گوشی

بر اساس ماده 731 قانون مجازات اسلامی، جعل رایانه‌ای مستوجب یک تا پنج سال مجازات حبس است که با توجه به ماده 754 قانون مذکور، مجازاتِ مرتکب، حداکثر مجازات قانونی (5 سال حبس) خواهد بود. علاوه بر آن طبق «ماده 33 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» جاعلین شناسه رهگیری و شناسه کالا علاوه بر حبس مذکور در قانون مجازات اسلامی، به جزاي نقدي معادل دو تا پنج برابر ارزش کالا (گوشی‌های تلفن همراه دارای IMEI جعل شده) محکوم خواهند شد. فروشندگان دستگاه‌ دارای IMEI جعل شده نیز حسب مورد به مجازات مقرر برای جرم کلاهبرداری، فروش کالای قاچاق و فروش کالای مسروقه محکوم خواهند شد.

لازم به ذکر است با بررسی‌های فنی پیچیده صورت‌گرفته، تاکنون سرنخ‌های مهمی از این مجرمین بدست آمده است که اطلاعات آن به‌منظور برخورد با ایشان و اِعمال قانون در اختیار نهادهای امنیتی و قضایی قرار خواهد گرفت.

تغییر سریال گوشی برای رجیستری ایفون

تغییر شماره سریال یا IMEI (International Mobile Equipment Identity) گوشی همراه به منظور رجیستری آیفون تخلاف قوانین و جلب مشکلات قانونی می‌باشد. تلاش برای تغییر یا جعل شماره سریال گوشی ممکن است با قوانین کرایه متضاد باشد و به عنوان جرم در نظر گرفته شود. این عمل به معنای تلاش برای تقلید یا تغییر تجهیزات ارتباطی غیرقانونی گوشی همراه می‌باشد.

در بسیاری از کشورها، این نوع تلاش‌ها تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد و ممکن است با جرم کنی شناخته شوید. به عنوان نمونه، تغییر شماره سریال یا IMEI گوشی می‌تواند تبدیل به جرم در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر شود.

پیشنهاد می‌شود هرگونه مسائل مرتبط با شماره سریال گوشی یا IMEI خود را با مراجع قانونی مشورت کنید. از تغییر یا تغییر شماره سریال گوشی به منظور رجیستری آیفون در کشورها و مناطقی که قوانین مشابه دارند پرهیز کنید تا از مشکلات قانونی جلوگیری کنید.

درنهایت

علاوه بر رعایت نکات بالا بهتر است حتما اپلیکیشن ضد سرقت و ردیاب گوشی را نصب نمایید. زیرا با نصب این برنامه کمک زیادی به امنیت خود کرده‌اید. با نصب برنامه ضد سرقت و ردیاب گوشی دیگر نگران سرقت و مفقود شدن گوشی خود نخواهید بود. و به راحتی می‌توانید گوشی خود را از لحاظ سلامت، تست نمایید و به کدهای ussd پرکاربرد گوشی‌تان دسترسی خواهید داشت و ….
همیاب ۲۴ سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی کالای دیجیتال تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. ابراهیم عثمانی گفت:

    سلام چند هفته پیش گوشی منو دزد زد اعلام سرقت ب هتما کردم ولی فعلا خبری نشده ایا سریال گوشی که از من دزد زده عوض میشه یا نه مدل گوشی من پوکوایکس فایو پرو فایوجی بود.کسی هست بگه سریال گوشی منو عوض میتونن بکنن یا نه؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. بهتر است هر چه سریعتر گوشی خود را در سامانه همیاب ثبت نمایید تا گوشیتان ردیابی شود.
      احتمال تغییر شماره سریال وجود دارد اما این احتمال طبق آمار ردیابی گوشی های سرقتی در همیاب24 بسیار پایین است.

      0
  2. یاسین احمدی گفت:

    سلام چند هفته پیش ی گوشی از یک نفر خریدم انتقال مالکیت نداد برام کارتن و وسایل ایناشم موجود هست
    سریال مال خودش دستگاه است سیمکارتع وقتی میندازم پیامک میاد براش که 3روز قطع میشه خواستم ببینم راهی داره با کارتن ایناش درست بشه

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنمایی کنید.

      0
  3. سلام
    ببخشید من چند وقت پیش یک موبایل خریدم از سامانه همتا برام پیام اومده که مالک دستگاه شماره دیگری از این تاریخ دیگر سرویس نمیگیرد. ولی گوشی رو برا شماره خودم فعال سازی کردم .
    کد IME کارتن و گوشی یکی هست الان گوشیم آنتن ندارد
    میشه بگید چیکار کنم ?

    0
    1. سلام مرتضی عزیز. حتما با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

      0
  4. سلام.من گوشیمو چند سالی میشه که خریدم imei دوم گوشیم جعل شده و سیم کارت که میزارم داخل سیم 2 پیامک میاد فقط 3 روز از شمارم سرویس میگیره و بعد 3 روز قطع میشه الان باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید

    1
  5. فرج شوقی بالاخره چکارکردی راهنمایی میخواستم چون برای من پیش اومده وهیچ کاری نمیتونم بکنم گفت:

    راهنمایی میخواستم چون برای منم پیش اومده

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا سوال خود را کامل بپرسید تا راهنماییتان کنیم.

      0
  6. محمدسلمانی گفت:

    سلام من یک گوشی موبایل از فروشگاه نسبتا معتبری خریدمـ بعداز چندروز ازهمتا برای من پیامک امد که چون چنددستگاج از این شماره سریال استفاده استفاده می کنند دستگاه شما تا دو روز دیگه قطع میشه بعد از قطع شدن دستگاه من من به فروشنده مراجعه کردم و ایشان برای من به صورت دستی شماره سریال جدیدی وارد کردن آیا میتونم شکایت کنم آیا کار را خلاف قانون واقعا اضافه کنم که بعد از اینکه شماره سریال جدید برای گوشی من وارد کردن گوشیمداره کار میکنه و انتنش هم آمده در آخر میتونی من راهنمایی کنید که من به کجا باید شکایت کنم اداره آگاهی دادسرا پلیس فتا

    2
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز.برای حل مشکلتان از سامانه همتا مشورت بگیرید.

      0